Halden

TURTIPS: Engelske følelser i Halden

I Halden finnes en ekte – og for mange kanskje litt ukjent – perle. Fra Os kapell til Hjortsberg skole går fine stier gjennom et vakkert ravinelandskap.

Bilde 1 av 4

Østfolds skoger, fjell og kyst er en delvis uåpnet skattkiste, mener turgåer og forfatter Linken Raeng, som gjerne deler sine oppdagelser. Hun vil i høst dele fem turer fra sine to bøker samt fem nye turdestinasjoner med Dagsavisen Østfolds lesere hver torsdag fra og med denne uka.

Les også: Linken gir deg turtips fra Østfold gjennom høsten

(Schultzedalen): Stien som fører ned til bekken og følger den i nordlig retning er bred og lettgått. Med sola stekende i ryggen forlater vi septemberdagen og omsluttes av et kjølig, fuktig mørke. Lyset som sildrer ned fra oven får løvet på trærne til å skinne i klargrønt og kaster glans over bregnene som strekker sine fjær opp mot himmelen.

Mosen strutter av all fuktigheten, mens skogssyren pynter bakken med sine lyse, hjerteformede blader. Bekken her nede klukker og risler muntert når den passerer steiner og fjell på sin vei nedover mot fjorden. Hadde ikke prikken på kartet vist Halden kunne vi fort ha trodd at vi var på tur et eller annet sted i England.

For en stille, tidlig morgenvandrer må det være mulig å se mange ulike fuglearter her om våren – og helt sikkert også et og annet rådyr. Løvtreskogen er i seg selv utrolig vakker; den har et lyst og luftig preg selv her nede i den dunkle ravinen. Flere steder ligger veltede, døde trær og et område er preget av at jordmasser har rast ut. Ved bekken i bunnen ligger mange trær i en stor haug og stien i skråningen har endret sitt løp. Mange steder er trærnes røtter synlige; de henger ut i luften som hvite, små armer.

Vi følger bekken et godt stykke før stien deler seg og vi klatrer opp i den bratte skråningen på venstre side og følger grusveien inn bak bommen. Snart ser vi på ny bekken, og der skogen åpner seg fører nok en bratt sti opp skråningen på venstre side. I den lyslette bjørkeskogen på toppen går vi gjennom en naturlekeplass og kommer ut i enden av Brattliveien. Herfra går stien videre helt opp mot Hjortsberg skole. Fortsettelsen finner vi ved å krysse over veien og gå inn ved bommen på motsatt side - i ly av løvtrærne.

God tur!

FAKTA: Ravine

En ravine er en mindre dal som vanligvis er dannet i løsavsetninger eller fjell som følge av erosjon av bekker og mindre elver. Ravinene har som regel bratte sider, og de kan ha aktive bekker i bunnen selv om det er vanlig med periodisk vannføring.

TURFAKTA

* Antall km i luftlinje: 2,5.
* Lettgått tur på god sti. Bratte stier opp i sidene av ravinen. Finn oversiktskart på www.turkart.no.
* Veibeskrivelse: Kjør til Halden og følg Marcus Thranesgate ned mot sentrum. Sving til høyre (skilting mot sentrum), og ta så første vei til venstre ved skilting mot «Institutt for energiteknikk» og Os kapell. På venstre side ser du nå en gjenvinningsstasjon og en parkeringsplass. Her kan du sette bilen.
* Turen begynner med å gå ned bak det lille uthuset ved skiltet «Olavs Plass». Her følger vi en smal sti ned mot bommen ved inngangen til Schultzedalen.