Nyheter

Topptur på Jeløy

På turen til Moss’ høyeste punkt, Rambergåsen med sine 140 m.o.h., står blant annet helleristninger, en gammel frukthage og et biotopvernområde på menyen.

Av: Linken Raeng

Idet et gløtt av sol synes bakom skyene, legger vi i vei innover i en frodig skog der bronsefargede bøkeblader skimrer fuktige etter regnet.

Tråkket innover i skogen er bredt og lettgått. Ganske raskt kommer vi opp til Rambergbråten, med rester etter en gammel frukthage – her lå tidligere sommervillaen til Jacob Bang, en kjent kjøpmann i Moss. Deretter ser vi Bangtjernet, som er et biotopvernområde. Her lever blant annet stor og liten salamander, to arter som står på norsk rødliste. Skogen omkranser det lille vannet og speiler seg vakkert i overflaten.

Vi følger skiltingen Rambergåsen rundt. Blåmerket løype fører videre mot nord, gjennom skogen og oppover i høyden til et hogstfelt. I stikrysset her svinger vi inn mot Rambergåsen, den høyeste toppen i Moss kommune, 140 m.o.h. Trærne i dette området er litt «spøkelsesaktige» på grunn av mye lav på stammene, og høyden markeres med et skilt og et norsk flagg.

Tilbake i stikrysset ved hogstfeltet kan man ta til høyre for å følge blåmerket løype Rambergåsen rundt. Vi velger imidlertid løypa til venstre; dette er en umerket sti, men den munner ut på den blåmerkede løypa litt nede i åssiden. Vi krysser hogstfeltet, holder til venstre i første stikryss og ser snart fjorden mellom trærne. Stien slynger seg nokså bratt nedover før vi kommer ut på den blåmerkede løypa der vi tar til venstre, i retning helleristningene på Ramberg.

Det vakre kulturlandskapet leder tankene hen til steder i Sør-Sverige. Åkrene strekker seg nedover mot en rekke med løvtrær som danner en grense mot vannet. Gårdene anger av historie, med gamle grunnmurer og huskropper. På venstre side av stien kan vi studere en annen historie; helleristninger fra bronsealderen. Her seiler mange skip over berget, og vi mener også å se omriss av et par dyr. Helleristningene her på Ramberg er 3000 år gamle, og spesielle i den forstand at de er Østfolds nordligste forekomst av bergkunst, og de er hogget inn i en bergart som er svært myk.

Fra ristningene følger vi grusveien som slynger seg forbi gårdene Ramberg nordre og Ramberg søndre tilbake til parkeringsplassen. I det rødlige lyset ser vi herfra over fjorden mot fjellmassivene i Vestfold og Buskerud, samt langt innover mot Oslo. Fantastisk!

Linken Raeng har skrevet den nye turboka «Turperler i Østfold og Bohuslän» på Ask forlag. Hver fredag deler hun fine turer fra boka med våre lesere. Flere turtips finner du på www.turperler.wordpress.com.

Her kan du lese om turen til bilkirkegården i Båstnäs.