Dermed er Fredrik Dahle Olsen, Kenneth Haraldsen og de andre investorene som står bak det kommende marina- og fritidsboliganlegget ett skritt nærmere realiseringen av det ikke ubetydelige prosjektet.
[ Hytteeier: – Bygningssjefen bør erklæres inhabil i Marnet Park-saken ]
Helt siden Marnet-planene ble lansert for flere år tilbake, har de allerede etablerte hyttenaboene i området protestert mot det de mener vil bli en vesentlig trafikkøkning på den 120 år gamle veien som i sin tid ble anlagt av «Marnet-bruket».
Nå har altså både kommuneadministrasjonen og bystyret kommet til at veien har kapasitet både for etablerte og kommende brukere – og at den nye naboen Marnet Park har rett til å bruke veien.
– Jeg håper de som har slitt med konflikter på Marnet nå kan benytte veien til allmenn glede, uttalte MDGs Kjetil Hafstad som i likhet ned en rekke andre politikere uttrykte stor tilfredshet over eiendomsutviklernes nedskalerte Marnet-plan.
Som kjent krevde bystyreflertallet sist vinter at initiativtakerne måtte redusere omfanget av Marnet Park med hele 40 prosent. Dette er siden etterkommet av selskapet som står bak.
[ Bobilturistenes nye favoritt – fastboende reagerer (+) ]
– Jeg har sjelden sett et styggere område i skjærgården enn dette. En god utvikling ser vi fram til, sa Hafstad.
Jonas Qvale i Bymiljølista sa det slik:
– I Bymiljølista er vi glade i å dra på befaringer. Vi tror nedskaleringen av leiligheter og båtplasser med 40 prosent vil bli et fint prosjekt.
Høyres Arne Sekkelsten, som er advokat av yrke, stemte også for veirett-innstillingen. Han advarte imidlertid bystyret mot å tro at absolutt siste ord er sagt i den betente, mangeårige vei-konflikten.
– Dette er en komplisert sak hvor både den offentlige og den privatrettslige jussen spiller inn. Dette handler om hvordan de ulike aktørene fordeler bruksretten, påminnet Høyre-politikeren.
Følg Demokraten på Facebook og Instagram!