Navn i nyhetene

Liker ikke løpende tiggere

Hans Sverre 
Sjøvold (55)

Ekspedisjonssjef i 
Justisdepartementet

Blir Oslos nye politimester 1. september

I september overtar du politimesterkontoret etter Anstein Gjengedal. 
I et intervju med Aften uttaler du at dine hovedprioriteringer er å bli kvitt tilreisende tiggere og åpne russcener. Hvorfor er dette så viktig?

- Fordi det er åpenbart at folk som ferdes i det offentlige rom må føle seg trygge og vel. Og i dag er dette rommet preget av tyverier og uorden.

Synes du tiggere og rusmisbrukere er plagsomme?

- Nei, men jeg er opptatt av de gangene de opptrer plagsomt. Jeg har gått fra Grønland til sentrum i dag, og de gikk etter og spurte om penger. Det er ikke greit.

Så de kan sitte, men ikke gå?

- Jeg forholder meg til det som er lover og regler i Oslo. Det å sitte rolig og tigge er ikke straffbart, men det er ikke greit å løpe etter folk.

Til Aften sier du: «Uansett hvor man kommer fra, kan man ikke urinere og gjøre fra seg på gaten og i offentlige parker». Lett å si for en som har en do å gå på?

- Oslo er ikke dimensjonert for å ta imot så mange mennesker som ikke har toaletter. Det er betydelige griserier i deler av byen.

Kirkens Bymisjon og Foreningen for human narkotikapolitikk tolker det dit hen at du vil «jage» vekk rusmisbrukere og tiggere. De mener dette er et sosialt problem, ikke et ordensproblem for politiet. Onsdag fjernet Oslo kommune og politiet en romleir der 50 personer bodde ved Akerselva. Rask aksjon?

- Jo, men politirett og kommunen jobber med dette kontinuerlig. Men jeg er enig i at det er mange tiltak som må iverksettes, og mange av disse er sosiale. Politiet besitter ikke hele verktøykassa.

Vår journalist Ingrid Hvidsten skrev i en kommentar i går at du fokuserer på estetiske utfordringer og at du har lave ambisjoner for politimester­jobben. Er du opptatt av det ytre?

- Nei, det er å være politimester i Oslo genererer mange utfordringer. Jeg er blitt utfordret på det offentlige rom og politiets evne til å skape trygghet. Men for all del ... jeg er opptatt av menneskeverd og et humant møte med politiet.

Hva med voldtekter?

- Det er ikke noe enten eller. Jeg vil vente med å komme med noen tiltak om voldtekter.

Du bor på Nøtterøy. Kjenner du Oslo godt nok til å vite hva byen trenger?

- Nei, jeg skal bruke mye tid på å sette meg inn i det, så det er et godt poeng.

Hvilken bok har betydd mest for deg?

- Den siste jeg leste er boken «Makt og Verdighet» av Steinar Bjartveit og Kjetil Eikeset. Det er fascinerende å lese om renessansen og Firenze.

Hva gjør deg lykkelig?

- Jeg er lykkelig når barna mine har det bra.

Hvem var din barndomshelt?

- Jeg tror det må bli min mor som dessverre har gått bort.

Hva misliker du mest med deg selv?

- Jeg skulle ønske jeg var bedre til å planlegge fritiden min.

Hva gjør du når du skeier ut?

- Neppe de store sprellene, men jeg avslutter gjerne med en vellagret ­Calvados.

Hva er du villig til å gå i demonstrasjonstog for?

- Det måtte være hvis noen av våre fantastiske demokratiske rettigheter ble truet. Det innebærer at jeg neppe blir å finne i et demonstrasjonstog med det første. Vi lever i et utrolig godt land.

Hvem ville du helst stått fast i heisen med?

- Nelson Mandela.

Mer fra Dagsavisen