– Hovedtema for konferansen blir «sykkelens rolle i framtidens transportsystem», og det handler blant annet om hvordan vi skal klare å få flere til å velge sykkelen som erstatning for bil – for eksempel til og fra jobb eller til henting og bringing. Da er vi nødt til å få nye grupper til å sykle, og elsykler er en viktig del av løsningen på denne utfordringen, sier markedssjef Ann-Christin Bakke i Syklistenes Landsforening.
Kompetanseutveksling
Den store sykkelkonferansen arrangeres på Quality Hotell i Sarpsborg 4-5. juni 2018, i regi av Syklistenes Landsforening sammen med Østfold fylkeskommune og Fredrikstad og Sarpsborg kommuner. Hit kommer rundt 350 personer fra hele landet som har sykkel som fag- og interessefelt, for å utveksle erfaringer og lære av hverandre.
– De aller fleste slike konferanser arrangeres på lokalt nivå, og det er derfor veldig viktig at man har et samlingspunkt, hvor representanter fra hele Norge kan møtes for å dele av sin kompetanse og hente inspirasjon som de kan ta med seg til sine hjemkommuner, sier Bakke.
Til konferansen kommer det også til å hentes inn fagpersoner fra det internasjonale sykkelmiljøet, som kan formidle gode tiltak fra andre deler av verden. Det vil bli mulighet for norske byer og kommuner som utmerker seg til å fortelle om sin suksessoppskrift for sykkel.
– Blant annet i Oslo gjøres det veldig mye bra, og da er det naturlig å se nærmere på hvordan man kan få til noe av dette også i andre byer og tettsteder eller distrikter. En annen by som har mye å lære bort, er Lillestrøm, som har blitt kåret til årets sykkelby, forteller Bakke.
– Byer og tettsteder
Hun mener det er mulig for store deler av landet å bli bedre på sykkelsatsing.
– Syklistenes Landsforening jobber inn mot myndighetene for etablering av et trygt, attraktivt, sammenhengende sykkelveinett i norske byer og tettsteder. Infrastrukturen må bedres for å klare å nå målet om åtte prosent sykkelandel i Norge innen 2023, sier Bakke.
Den store sykkelkonferansen avholdes hvert andre år, og ble sist avholdt i Tromsø i fjor.
– Vi prøver å fordele arrangementet rundt om i landet og det er kommunene som søker. En av grunnene til at Nedre Glomma ble valgt denne gangen, er at vi vet det foregår en del spennende sykkelsatsinger i området, både i Fredrikstad og med den nye elsykkel-banen ved Inspiria i Sarpsborg, slutter Bakke.