Lørdag hadde Statens vegvesen tungtransportkontroll på Krossmoen. Der ble det avdekket flere feil, og hele tre sjåfører ble anmeldt.
Blant annet ble det full stopp for en semitrailer på Krossmoen.
– Kjøretøyet manglet følgebil da det var over tre meter bredt. Det var kjøring i forbundt tidsrom, bremsene var frakoblet, ABS-systemet var frakoblet og det var store sprekker i frontruten, skriver vegvesenet i en pressemelding.
Semitraileren var i en slik forfatning at kotrollørene valgte å låse den i påvente av reparasjoner.
– Sjåføren blir anmeldt for flere forhold. Det billigste alternativet er ikke alltid det beste, skriver vegvesenet.
Eller ble seks vogntog kontrollveid i løpet av kontrollen. En av disse var med overlast og fikk 3350 i overlastgebyr.
Kjøretøyet med overlast fikk også kjøreforbud på grunn av store skader på tilhengerdraget og luftlekkasje på bremsesystemet.
I tillegg ble en lokal bilforhandler stoppet på Hellevik med et avregistrert kjøretøy.
– Problemet var at bilforhandleren hadde «glemt» å ta av skiltene, og brukte bilen som normalt, skriver vegvesenet.
Forholdet anmeldes, og bilforhandlerens rettigheter til å registrere biler selv vurderes inndratt.
Ellers ble disse tingene oppdaget i løpet av kontrollen:
* Ett vogntog fikk kjøreforbud på grunn av defekt ABS på tilhengeren sin.
* En buss fikk kjøreforbud på grunn av store luftlekkasjer fra bremsene.
* En fisketransport var tyngre enn tillatt og måtte lastes om før videre kjøring.
* En fører anmeldes for brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene da han kun hadde hatt seks timers hvile i løpet av en 24-timersperiode.
* En fører anmeldes for brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene da han hadde for kort ukehvile.
* Tre busser ble kontrollert for beltebruk. Samtlige passasjerer og sjåfører brukte belte forskriftsmessig.
* To sjåfører fikk gebyr for manglende vognkort.