og
Statens vegvesen, Jernbaneverket, Kystverket og Avinor får klar beskjed fra Arbeiderpartiet.
Partiet venter at transportetatene pluss Avinor kommer med konkrete planer for hvordan klimaforliket i Stortinget skal følges opp, sett i lys av klimaavtalen fra Paris.
– Det er ambisiøse mål. Hvordan skal det være mulig å legge til rette for at vi tar all vekst i persontrafikk i og rundt de store byene med kollektivtrafikk, at folk sykler mer og går mer? Det må etatene svare på, sier transportpolitisk talsmann Eirik Sivertsen.
LES OGSÅ: Fire siktet for mishandling på Klepp
Intercity-satsing
I fjor gikk flertallet i transportkomiteen inn for at det settes klare mål for hvor store utslippene fra transportsektoren skal være framover. Stortinget ønsket at klimamålene for 2020 og 2030 skal være førende i nasjonal transportplan (NTP). Det blir avgjørende å holde timeplanen for intercity-satsingen på Østlandet, påpeker Sivertsen. Han forventer en klar prioritering av jernbanesatsingen når Jernbaneverket legger fram sine vurderinger i dag.
– Det er store beløp, og det vil binde opp store investeringer for jernbanen, men sett i lys av klimamålene: Jo lenger vi venter, jo tøffere grep må vi ta, sier han.
Fremtidige behov
Samtidig må nasjonal transportplan ta høyde for utbygging av vei i distriktene slik at viktig infrastruktur kan sikres og legge til rette for fremtidens verdiskaping, påpeker Ap-representanten, som er første nestleder i transport- og kommunikasjonskomiteen.
Han frykter at beregninger av hva som er «samfunnsøkonomisk nytte» ikke tar opp i seg hvilke behov vi får i framtida og at distrikter kan bli lidende.
– Et eksempel er laks, som utgjør store inntekter for landet. Mye av laksen fraktes i trailer. Og jeg kan ikke komme på én lakseproduksjon som ikke starter ferden på en fylkesvei. Vi må gjøre mer for å ta igjen etterslepet, sier Sivertsen.
– Hvis vi skal ta regjeringen på alvor om en fem-seksdobling av eksportinntekter fra havbruksressurser mot 2050, da må vi investere i infrastruktur for å gjøre det mulig, sier han.
Transportetatene pluss Avinor legger i dag fram sine innspill til NTP for perioden 2018–2029. Deretter følger høringsrunde, før Stortinget skal behandle planen neste vår. (NTB)