Nyheter

Uenigheter om forslag til bussvei i Kannik

Stavanger kommune anbefaler å etablere en tosidig kollektivtrasé i Kannik. Det er det uenigheter om blant politikerne.

Bilde 1 av 2

Stavanger kommune anbefaler etablering av tosidig kollektivfelt på fylkesvei 509 mellom Olav Vs gate og motorveien, samtidig med åpning av Hundvåg- og Eiganestunnelen.

Forslaget skal opp til høring i Utvalg for by- og samfunnsutvikling i Stavanger kommune, torsdag 23. januar. Leder for utvalget, Frode Myrhol (FNB), mener saken kan føre til splittelser og uenigheter.

– Jeg kjenner til saken, og jeg tror det vil være en del uenigheter om dette. Vi i FNB kommer ikke til å stemme for forslaget, og vi stemte heller ikke for det i sentrumsplanen, sier han til RA.

– Dette er ikke en løsning vi ønsker, og jeg mener det vil føre til lange køer i det ene feltet. Kjørefeltene bør derfor beholdes slik de er i dag, legger han til.

Visualisering av Bussveien parallelført i Kannik. Her går Bussveien parallelført utenom krysset Madlaveien/Musegata/Olav V’s gate.

LES OGSÅ: Stokkebø: – Urolig for utviklingen

– Altfor kort strekning

Statens vegvesen, på vegne av Rogaland fylkeskommune, foreslår å reservere høyrefelt i begge retninger mellom Olav Vs gate og motorveien for kollektivtrafikk samtidig med åpning av Eiganestunnelen og Hundvågtunnelen. I sakspapirene står det at det vil være nyttig og viktig med gode midlertidige løsninger i påvente av endelig bussvei, samtidig som nye kjøremønstre etableres gjennom nye veiforbindelser.

I høringsnotatet til Statens vegvesen står det at faren ved å vente med å innføre kollektivfelt – eller ikke å gjøre det i det hele tatt, er at en vil få vekst i personbiltrafikken igjen, der kapasiteten som utløses ved åpning av Ryfast, relativt raskt fylles opp igjen. Innføres kollektivfelt samtidig med åpning av tunnelene, tror Statens vegvesen at bilistene vil merke lite, og endringen vil gå smidig for trafikken.

Myrhol mener at strekningen det er snakk er altfor kort, og at det vil gå utover bilistene.

– Det foreslås at to av de fire feltene skal gå til kun buss, sier han.

Utvalgslederen tror ikke dette vil gjøre kollektivtilbudet mer attraktivt, og ser heller at kommunen kommer til en annen løsning.

– Man bør legge om rutene slik at bussene som kjører gjennom Kannik, heller kjører inn i Løkkeveien, sier han.

– Da kan man oppnå to ting. Man kan gjøre Løkkeveien mer attraktiv, og man kan gå av og på bussen nærmere sentrum, legger Myrhol til.

LES OGSÅ: Evaluering av p-husbrann: Dette kan bli bedre

V: – For godt busstilbud

Utvalgsmedlem Kjartan Alexander Lunde (V) er ikke enig med Myrhol.

– Venstre er for godt busstilbud og gode bussveier. Da må vi lage kollektivfelt slik at man kan komme seg raskere fram, sier han til RA.

Politikeren tror ikke at økt trafikk for bilister vil bli et problem dersom to av dagens fire kjørefelt i Kannik tildeles kun bussene.

– Når Hundvåg- og Eiganestunnelen åpner tror jeg det blir en stor reduksjon i trafikk gjennom sentrum, sier Lunde.

Han mener at kommunen ikke skal legge til rette for bilistene, men heller prioritere kollektivtilbudene slik at det blir enklere å ta bussen.

Mer fra Dagsavisen