Nyheter

Stavanger-elever best i engelsk

Stortingsrepresentant Aleksander Stokkebø (H) sier seg likevel ikke fornøyd med Rogalands-resultatene på de nasjonale prøvene.

Rogalands-elever på ungdomsskoletrinnet scorer over gjennomsnittet i engelsk og regning. I lesing ligger de på snittet. Det går fram av resultatene fra høstens nasjonale prøver som ble lagt fram av Utdanningsdirektoratet på torsdag.

– Det er ganske kjekt å se at det meste går i riktig retning i Rogaland. Dette betyr at mange elever lærer seg grunnleggende ferdigheter som lesing, skriving, regning. Det er viktig fordi det gir høyere sannsynlighet for å fullføre videregående opplæring og delta i videre utdanning og arbeidsliv, uttaler stortingsrepresentant for Rogaland, Aleksander Stokkebø (H) i en mail til RA.

Helt fornøyd er han likevel ikke, og viser til at 27,3 prosent av elevene i Rogaland ligger på de to laveste mestringsnivåene i regning. 1 av 4 elever befinner seg på de to laveste mestringsnivåene i lesing. Dette er ikke «godt nok», mener Stokkebø.

LES OGSÅ: Ingen omkamp om nasjonale prøver

Lover lærerløft

– Regjeringen jobber målrettet for at ingen barn skal falle fra eller gå ut av skolen uten grunnleggende ferdigheter. Vi gjennomfører en kjempesatsing for tidlig innsats slik at elevene skal få den hjelpen de trenger tidligere i skoleløpet. Vi satser også på bedre lærere gjennom tidenes lærerløft slik at det ikke bare blir flere lærere, men også bedre lærere, uttaler Stokkebø, som sitter i Stortingets utdannings- og forskningskomité.

LES OGSÅ: Buøyskole tester mattetest

Stabilt nasjonalt snitt

Denne høsten tok 120.000 elever nasjonale prøver i lesing, regning og engelsk på 8. trinn, og lesning og regning på 9. trinn. Det nasjonale snittet er stabilt, og i de fleste fylkene er det kun marginale endringer fra 2016, skriver NTB.

Flere gutter enn jenter presterer på de øverste mestringsnivåene i regning, mens jentene dominerer på de øverste nivåene i lesing. I engelsk er det jevnt, ifølge nyhetsbyrået.

Formålet med de nasjonale prøvene er å gi skolene kunnskap om elevenes grunnleggende ferdigheter i lesing, regning og engelsk. Informasjonen fra prøvene skal danne grunnlag for underveisvurdering og kvalitetsutvikling på alle nivåer i skolesystemet, skriver Utdanningsdirektoratet på nettsiden sin.

Mer fra Dagsavisen