Stavanger

– Slutt på hummer, gåselever, champagne og tøyservietter

Stappfullt på mandager. 2000 kroner per kuvert. Hummer og gåselever. Den tiden er forbi. Utebransjen i Stavanger må tilpasse seg for å overleve, mener Hall Toll-sjef Lavrans Gjønnes.

Bilde 1 av 2

Nedgangen i oljebransjen og arbeidsmarkedet merkes på restaurantbransjen.

– Det er krise i forhold til hvordan det var, men det er ikke mer krise i Stavanger enn andre byer, sier Lavrans Gjønnes, daglig leder ved Hall Toll.

– Før var det fulle restauranter alle ukedager. Hvor mange byer hadde fullt hus på en mandag? Ikke Oslo, ikke Bergen eller Trondheim. Ingen andre norske byer. Det var unormal høyt trøkk i Stavanger. Nå er vi på normalen med andre byer igjen, forteller Gjønnes til RA.

Champagnefaktoren i oljebransjen i sin evige opptur gjorde at det poppet opp eksklusive restauranter i oljehovedstaden.

Unormalt mange «fine dining»-konsepter i forhold til Stavangers størrelse.

Har kuttet i alt

– Overkapasiteten er borte. Vi har færre oljerelaterte businesselskap i ukedagene. Det et den største endringen. Privatmarkedet har gått opp. Det er medvind i helgene, faktisk bedre enn tidligere, men vi tar ikke igjen alt det tapte fra ukedagene i helgene. Totalt sett blir ikke dette det beste året, sier Gjønnes.

Det siste halvannet året har Hall Toll omstrukturert og kuttet der det har vært mulig å kutte, for å tilpasse seg det nye markedet.

– Var for godt til å være sant

– Markedet var for godt til å være sant. Vi økte enormt hvert år. Når noe er for godt til å være sant, så pleier det være det, sier Gjønnes.

Hall Toll har kuttet i stillinger, lønn og omstrukturert arbeidsoppgaver.

Gjønnes har også reforhandlet avtaler med samtlige leverandører.

– Vi snur på stillingene. I stedet for å ha et skift på noen spesielle arbeidsoppgaver, så skal et skift nå dekke over flere arbeidsoppgaver. Vi er mer fleksible, sier Gjønnes.

Han har ansvar for både faste ansatte i kjøkken og administrasjon, samt flere ekstraansatte som jobber i helgene.

– Veldig mange av dem som jobber ekstra i helgene, og som ikke har denne jobben som hovedlevebrød, har måtte dele på færre antall timer. Kuttene må til for å kunne satse videre. Foreløpig er vi i posisjon til å lande på beina i framtiden. Det er nye tider. Vi må tilpasse oss. Det er slutt på champagne, hummer, gåselever og tøyservietter, sier Gjønnes, som mener det kan være like greit.

Også positivt

– Når man må tenke nytt kommer det nye ideer. Utvalget blir bedre. Menyene spisses. Kule alternative konsepter dukker opp. Oljefolket er borte, men det finnes andre lokomotiver i regionen. Stavanger har mer business enn de fleste andre byer. Samtidig er vi mer avhengig av fornøyde kunder. Hele bransjen må justere seg etter tidene og etterspørselen. Ikke alle vil overleve, avslutter Hall Tolls daglige leder.

(Saken fortsetter under bildet)

Også i Herlige Stavanger Restauranter merker daglig leder Leif Hovland lavere trøkk i noen restauranter.

– Noen har nedgang, litt færre gjør det bedre. Generelt er det mindre etterspørsel, færre bestillinger og mer prisbevisste kunder, sier Hovland til RA.

Herlige Stavanger Restauranterbeier en lang rekke restauranter, barer og nattklubber i Stavanger.

– «Fine dining» er mer utsatt, men i januar skal vi ha offensive tilbud og nye menyer. Vi må tilpasse oss. Lære av gjestene. Nyhetene kommer på løpende bånd i januar. Det er ingen grunn til å gå i kjelleren, sier Hovland.

Privatmarkedet blir viktigere for bransjen, når pilene i bedriftsmarkedet peker ned.

– Vi ser lavere omsetning i bedriftsmarkedet. Privatmarkedet tar en større mulighet av omsetningen. Det er en trend som nok vil forsterke seg, mener Hovland.

Nero: – Må ha mer enn «fine dining»

Restauranten Nero har innført en billigere «lite»-meny for å nå bredere ut og være mer folkelig.

– Det er viktig å være tro til konseptet, men vi har innført en «lite»-konsept av menyen, som gjør at vi kan supplere «fine dining» med et mer folkelig preg. Prismessig skal vi være mer tilgjengelig og tiltrekke oss flere gjester, forteller daglig leder ved Nero, Cato Grude Ødemark, til RA.

Grude Ødemark merker nedgangen i regionen.

– Man merker at det er forandringer i markedet. November var dårlig, dårligere enn i fjor, men desember ser faktisk ut til å bli bedre enn fjorårets desember.

– Totalt sett har vi nedgang i omsetningen fra i fjor, legger Grude Ødemark til.

Nedgangen merkes mest i bedriftsmarkedet.

– Bedriftene spiser mindre ute. Forskjellen er ikke så stor i privatmarkedet, sier han.

Grude Ødemark sier at Nero også har gjort andre tiltak for å møte de nye utfordringene.

– Vi har hatt noen naturlige avganger. Disse stillingene er ikke blitt erstattet.

Mer fra Dagsavisen