Nyheter

Slik vil kommunen unngå «Oslo-tilstander» i Stavanger

Administrasjonen i Stavanger kommune har nå utarbeidet sine forslag til retningslinjer for utleie av elsparkesykler på kommunal grunn.

– Poenget med regelverket er at vi vil ha litt styr på utleievirksomheten av elsparkesyklene slik at det blir et ålreit tilbud for publikum og leverandørene, sier Torgeir Sørensen, park- og veisjef i Stavanger kommune til RA.

Sammen med kommunaldirektøren og seksjonsleder i kommunens veiavdeling, tilhører han administrasjonen i kommunen. På bestilling fra politikerne i Stavanger har de utarbeidet et forslag til retningslinjer for kommersiell utleie av elsparkesykler på kommunal grunn.

Politikerne ønsker sparkesyklene i bybildet, men da må retningslinjer på plass, ble det vedtatt i kommunalstyret for miljø og utbygging i august. På den måten håper de å unngå såkalte «Oslo-tilstander». I hovedstaden er det nemlig fritt fram for uteleieaktører å etablere seg, og de anslåtte 3500 tohjulingene som er i omløp kan dessuten parkeres hvor som helst. 

LES OGSÅ: Kommunen ber firma fjerne alle elsparkesyklene sine fra byen

Forbudte områder

Dette er noen av hovedtrekkene i forslaget til Stavanger-retningslinjer:

* Enhver leverandør som skal drive utleie av elsparkesykler fra kommunal grunn skal ha en gyldig avtale med Stavanger kommune og betale leie.

* Kommunen skal definere soner der publikum ikke har lov til å sette fra seg sparkesyklene når de er ferdig med leie. Aktuelle soner er parker, Torget, Arneageren, langs Vågen og gågatene i sentrum med mer, samt soner der toppfart skal begrenses til 6 kilometer i timen.

* Alle tohjulinger skal være utstyrt med teknologien «geo-fencing» som vil kunne varsle den som leier sparkesykkelen om områder hvor parkering er forbudt.

* El-sparkesyklene skal ha mulighet til automatisk sette ned hastigheten ut fra hvor de befinner seg i byen. 
Aktuelle soner bestemmes av kommunen. Farten skal kunne dempes fra 20 kilometer i timen til 6 kilometer i timen.

* Syklene kan utplasseres i tidsrommet 06.00 til 22.00 alle dager, og alle tohjulinger skal tas inn om natten.

* Leverandøren skal levere åpne data til kommunen. Dette omfatter alt fra hvor syklene er stilt opp til rutene de kjører, når de brukes, fart, samt batterinivå og andre sensordata.

LES OGSÅ: Kommunen hadde møte med Ryde: – Vi er enige om at vi er ganske uenige

Enige om regulering

Regelverket skal til politisk behandling i kommunalstyret for miljø og utbygging på tirsdag.

Stavanger kommune har mottatt henvendelser fra flere aktører som ønsker å leie ut sparkesykler i byen. Seks av disse var til stede i et dialogmøte med kommunen og Kolumbus tidligere denne måneden.

– De fleste leverandørene på møtet var enige i at det må en regulering til for at det skal bli et godt tilbud, sier Sørensen.

Det foreslåtte regelverket er ment som en varig ordning, men dette vil kunne ta noe tid å få på plass. Kommunaldirektøren foreslår at det i første omgang etableres en prøveordning hvor tre aktører får leie ut elsparkesykler ut 2020. Disse vil bli valgt ut i en enkel konkurranse – og med noen færre kriterier – i samarbeid med Kolumbus.

I prøveperioden ønsker ikke direktøren å sette tak på hvor mange sparkesykler den enkelte tilbyder kan sette ut, men overlate til prøving og marked å finne ut hva som kan være hensiktsmessig, heter det i saksframlegget.

LES OGSÅ: Ryde får forlenget fristen for å rydde sparkesyklene

Mer fra Dagsavisen