Følg RA på Facebook og Twitter!
På mandag kommer Morrissey til Stavanger konserthus. På tross av kontroversielle uttalelser, er det hans musikalske kvalitet som er viktig for konserthuset, ifølge kommunikasjonsansvarlig Grete Straume.
– Han er en fantastisk musiker med en vanvittig låtkatalog.
Etter Morrisseys konsert går det slag i slag, og som ellers i byen er det mye norsk musikk.
– Det har vært et økende innslag av norske musikere de siste årene, og det viser at du ikke behøver å komme fra et annet land for å bli en stjerne, sier Straume, og peker på Sivert Høyem og Aurora som gode eksempler på det.
Mer selvtillit
Ellers på programmet står en del band som en kanskje ikke forbinder med et konserthus. Både Kvelertak, Biffy Clyro og Wolfmother gjester nemlig Zetlitz-salen i løpet av høsten.
–For oss er det viktig med mangfold i programmet, og dessuten har vi sett at publikum har tatt godt imot de litt hardere bandene tidligere, sier Straume til RA.
DNB arena har kun to konserter på programmet denne høsten, men er til gjengjeld den største av de nevnte scenene.
– Det er litt markedet som bestemmer hvor stor aktivitet det er, og vi er avhengig av en del publikummere for at det skal gå rundt. Vi har plass til 5500 mann, og vi jobber for tiden med å få på plass flere konserter, sier arenasjef Petter Nystrøm til RA.
– Hvem som er på turné og hva som er tilgjengelig spiller inn. Vårt mål er uansett å tilby et bra og bredt musikktilbud.
Likevel er hun glad for at norsk musikk er populært, og hun er enig med Straume i at noe har skjedd de siste årene.
– Norsk musikk har eksplodert. Det kan ha noe med at norsk musikkbransje har blitt mer profesjonell, i tillegg har vi kanskje fått mer selvtillit, sier hun, og legger til at band som Kaizers Orchestra kan ha banet vei for at norske band nå topper hitlister og headliner festivaler.
Når det gjelder konsertscenene i byen, sier Bjørnelv at det er en viss rytme i tingene.
– Tou Scene booker en del fremadstormende norske artister. Når de blir litt større, spiller de på Folken, og til slutt spiller de i konserthuset, sier Bjørnelv til RA.
Sterk konsertby
Musikkansvarlig på Tou Scene kjenner seg igjen i mønsteret Bjørnelv nevner, og sier de tre scenene har et fint samarbeid.
– Vi booker ikke ut fra målgruppe, men fra aktualitet og kvalitet, sier Espen Yung Svendsen, og legger til at noen ganger velger artistene Tou Scene, selv om de vet de kunne solgt ut andre steder.
– Lars Vaular har valgt å komme tilbake til oss, selv om han egentlig har vokst forbi våre vegger. Dessuten er det jo kjekt for publikum å oppleve litt større artister på en intim scene, sier han til RA.
Også han er glad for oppblomstringen av norsk musikk.
– Norsk musikk har utviklet seg veldig de siste årene, og tiltrekker seg stadig flere mennesker. Det skal også legges til at nå som kronen er så svak, blir det med ett mye dyrere å hente inn artister fra utlandet. Derfor må vi tenke oss om to ganger før vi flyr noen over landegrensen for tiden, sier Yung Svendsen, og legger til at Stavanger aldri før har vært en så bra konsertby som den er nå.
– Det er et utrolig sterkt program, og et veldig aktivt konsertpublikum, avslutter han.
|