Stavanger

Leos elleville YouTube-eventyr – har nesten én million følgere

Nesten én million mennesker fra hele verden abonnerer på YouTube-kanalen som Leo Moracchioli (37) driver på heltid fra studioet sitt i Oltedal.

Bilde 1 av 6

– Det har tatt litt av ja, og det er jo veldig stas, sier Leo Moracchioli (37) og ønsker RA velkommen inn i tilbygget til familiens bolig i det rolige nabolaget i Oltedal.

Videoen til hans hardtslående coverversjon av Adeles verdenshit «Hello» nærmer seg nå svimlende 20 millioner visninger på YouTube-kanalen Frog Leap Studios, som har metallversjoner av hitsanger som varemerke.

* SJEKK LEOS VERSJON AV «HELLO» HER

Kanalen, som nå har 930.000 abonnenter verden over, drives altså av metallrockeren og småbarnsfaren Leo i ensom majestet i Oltedal.

– Det er først og fremst veldig kjekt og inspirerende. Litt surrealistisk å tenke på at så mange folk følger det jeg gjør og liker det.

Til verden fra Oltedal

Pilene har stort sett pekt én vei etter at Leo Moracchioli sa opp barnehagejobben i 2011 for å satse på at musikken kunne bli et levebrød.

Året før flyttet Ålgård-buen til Oltedal og samme år sto tilbygget til huset, som er spesialbygget med tanke på studievirksomhet, ferdig. Dermed så Frog Leap Studios dagens lys, men at YouTube skulle bli levebrødet var egentlig aldri en del av planen.

Ordinær studievirksomhet, kombinert med spillejobber som trubadur skulle sørge for salt i maten.

For å reklamere for studioet spilte Leo, som har årelang metallbakgrunn blant annet som frontfigur i bandet LowDown,  inn en promovideo der han laget en coverversjon av Lady Gaga-hiten «Pokerface». En versjon som ligger litt nærmere Leos egen musikksmak – metall.

* SJEKK LEOS VERSJON AV «POKERFACE» HER.

– Sangen og videoen fikk overraskende mye oppmerksomhet, så  jeg laget noen flere, sier han om videoen som nå har 5,4 millioner visninger.

– Og så ballet det bare på seg. Nå lever jeg greit av dette.

«Hello»-effekten

Leo-versjonen av Adeles «Hello» ble publisert i november i fjor, og satte ekspressfart i økningen av følgere og seere.

– Det har på sett og vis eksplodert etter den videoen. Både antall abonnenter og visninger har steget veldig fort siste halvåret. Det er stas, sier han beskjedent.

Etter hvert som følgerskaren økte ble et hårete mål om å runde én million abonnenter satt. Nå må han snart sette nye. – Det hadde jeg ikke trodd, sier han

– Det samme som alltid

Men selv om han nå driver en av Norges største YouTube-kanaler, er ikke hverdagen spesielt annerledes.

Én vesentlig forskjell er det likevel: Å kapre kunder til lydstudioet i Oltedal opptar ikke Leo lenger.

YouTube er blitt en heltidsjobb. All studiotid er booket – av ham selv.

Leo står for alle ledd av  sin egen produksjon. Han arrangerer låtene, spiller alle instrumenter, synger, mixer og mastrer musikken selv. Videoene har han også full kontroll på. Multikunstneren står for redigering og klipping selv. Det er tilsammen blitt over 150 sanger.

Hver fredag er en ny coverversjon klar til publisering.

– Jeg gjør det samme som jeg har gjort helt fra starten. Det er meg alene i studio med instrumentene, kamera og macen. Jeg slipper aldri ut noe som jeg ikke kan stå inne for kvalitetsmessig, og det har ikke endret seg. Den største forskjellen er rekkevidden, og den enorme responsen jeg får fra alle kanter av verden, sier han.

Besøk av franske og tyske fans

Leo bedyrer at han ikke er en stjerne, men forteller samtidig at fans både fra Frankrike og Tyskland har lagt turen innom studioet i Oltedal i sommer. Gjenkjent på stranden i Alicante ble han også.

– Det har stort sett bare vært positivt og kjekt, sier han, men legger til at han likevel vurderer å få hemmelig adresse om det utvikler seg.

Sa nei til platekontrakt

Pågangen fra alt fra konsertarrangører, utstyrsprodusenter til plateselskap har også økt betraktelig.

– Jeg får en del tilbud, ja. Blant annet flere henvendelser fra ulike festivaler i Europa. Jeg har også fått tilbud om platekontrakt, men takket nei. Hadde noen sagt det til meg for  en del år siden, at jeg kom til å si nei til platekontrakt hadde jeg ledd rått av dem. Men akkurat nå ser jeg ingen grunn til det. Jeg liker å ha full kontroll på alle ledd av prosessen, og det har jeg nå, sier han.

Helt fram til nylig har han hatt jevnlige spillejobber som trubadur, senest under åpningen av Blink denne uken. Det blir det også mindre av fremover.

– Tiden strekker rett og slett ikke til. YouTube-jobbingen tar all tid og alle krefter for tiden, sier Leo.

Mer fra Dagsavisen