Her leser du hele oppropet:
Kunsthall Stavanger blir for tiden forsøkt saksøkt slik at salget av Barbara Hepworths skulptur ikke kan gjennomføres. Om skulpturen ikke selges på auksjon i London 25. juni blir resultatet sannsynligvis at ambisjonen om å etablere en kunsthall avvikles. Dette vil ikke bare påvirke kunstmiljøet i Stavanger, men hele samtidskunstfeltet i Norge.
Denne saken handler ikke om en skulptur, den handler både om en by og et fagfelt. Skulpturen og debatten den har satt i gang overskygger sakens egentlige kjerne: Hvilket samtidskunstfelt ønsker man seg i Stavanger? Vil man ha institusjoner med ambisjoner, som er del av en nasjonal og internasjonal kunst-samtale? Institusjoner som produserer interessante og tankevekkende utstillinger og viser noe av det ypperste som finnes på kunstfeltet akkurat nå? Vil man ha et visningssted som aktivt og nyskapende formidler samtidskunst til et stadig økende publikum?
Vi mener Kunsthall Stavanger har et potensial for en enorm merverdi for byen og dens befolkning. Kunsthallen er i ferd med å etablere seg som en viktig aktør på den nasjonale og internasjonale kunstscenen. Det er ingen tvil om at den har hatt stor betydning for å sette Stavanger på kunstkartet. Det står stor respekt av programmet og aktivitetene som Kunsthallen – på tross av beskjedne ressurser – har gjennomført i løpet av det siste knappe året. Derfor ber vi om forståelse og støtte for styrets kamp om friske midler til å utvikle Kunsthall Stavanger i den retning byen og Norge fortjener. Styret i Kunsthall Stavanger har blitt beskyldt for å tenke kortsiktig, men vi mener at styret her tar grep om en helt umulig situasjon – og vi forventer og har full tiltro til at styret forvalter midlene som blir tilgjengeliggjort på en profesjonell og forsvarlig måte.
Vi er enige i at det er smertefullt dersom Barbara Hepworths skulptur forsvinner fra Stavanger. Men den nåværende situasjonen er en konsekvens av at det over lang tid har vært manglende politisk vilje til å støtte institusjonen. Dette er ikke uvanlig i Norge, hvor det er få som er villige til å betale prisen det koster å ha viktige kunstinstitusjoner i byen sin. Som Ingvild Krogvig, redaktør i Kunstkritikk skriver: «Det er på høy tid at Stavanger, og andre kommuner som huser en kunsthall eller en større kunstforening, setter seg ned og lager realistiske kalkyler for hva det faktisk koster å drive denne typen institusjoner – uten å måtte basere seg på ansattes dugnadsånd og gratisarbeidende kunstnere.» Bergen Kunsthall og Tromsø Kunstforening er gode eksempler på hva som er mulig å få til når kommune og fylke støtter sine institusjoner.
Det er blitt argumentert med at et salg av skulpturen vil være et stort tap for publikums tilgang til betydningsfull kunst. Dette er et argument som faller på sin egen urimelighet, da Kunsthallen gir publikum tilgang til – og aktivt formidler – betydningsfull kunst. En kunsthall skal skape og fornye kunst, ikke nødvendigvis forvalte historisk kunst slik museene gjør. Det var også derfor samlingen ble gitt til Stavanger Kunstmuseum i sin tid. Å vise og aktivt jobbe med samtidskunst er kunsthallens mandat. Dette mandatet – og Kunsthallens betydning for Stavanger og byens befolkning – er viktigere enn et enkeltverk, og Kunsthall Stavanger har ettertrykkelig bevist at de tar sitt oppdrag på alvor.
Om valget i ytterste konsekvens står mellom å legge ned en virksomhet som har drevet kunstformidling siden 1865, som det siste året har vist en radikal evne til fornying, og som skaper muligheter for nye generasjoner kunstnere – eller salget av en skulptur er valget i våre øyne innlysende.
Vi oppfordrer alle som jobber med kunst og de som setter pris på kultur til å støtte opp om Kunsthall Stavanger.
Leif Magne Tangen, Director, Tromsø Kunstforening
Cecilie Nissen, Director, Kristiansand Kunsthall
Anne Szefer Karlsen, Director, Hordaland kunstsenter, Bergen
Tone Hansen, Director, Henie Onstad Kunstsenter, Bærum
Milena Høgsberg, Chief Curator, Henie Onstad Kunstsenter, Bærum
Lars Mørch Finborud, Curator, Henie Onstad Kunstsenter, Bærum
Johanne Nordby Wernøe, Director, Unge Kunstneres Samfunn (UKS), Oslo
Svein I. Pedersen, Director, Nordnorsk Kunstnersenter, Svolvær
Esperanza Rosales, Owner, VI VII, Oslo
Randi Grov Berger, Curator, Entree, Bergen
Geir Haraldseth, Director, Rogaland Kunstsenter, Stavanger
Anne Marthe Dyvi, Curator, Bergen
Erlend Hammer, Critic and Curator, Bergen
Randi Thommessen, Curator, Oslo
Kjersti Solbakken, Curator, Oslo
Nina Strand, Editor in Chief, Objektiv, Oslo
Hanne Gudrun Gulljord, Curator, Tromsø Kunstforening
Lene Berg, Artist, Berlin and New York
Torbjørn Rødland, Artist, Los Angeles and Oslo
Ida Ekblad, Artist, Oslo
Yngve Holen, Artist, Berlin and Stavanger
Lina Viste Grønli, Artist, Boston
Elisabeth Haarr, Artist, Kristiansand
Jan Christensen, Artist, Berlin and Oslo
Jan Freuchen, Artist, Berlin and Oslo
Sandra Vaka Olsen, Artist, Berlin and Stavanger
Eline Mugaas, Artis, Oslo
Lutz-Rainer Müller, Artist, Leipzig and Oslo
Marit Følstad, Artist, Oslo
Trond Hugo Haugen, Artist, Oslo
Reinhard Kropf, Partner, Helen & Hard Architects, Stavanger
Lars Tornøe, Designer, Stavanger
Helga-Marie Nordby, Curator, Berlin and Oslo
Bjarne Bare, Founder, MELK and artist, Oslo
Audhild Dahlstrøm, Director, NABROAD/ Norwegian Collaborative Organization for Contemporary Art Abroad, London and Laukvik
Tove Kommedal, Artist, Stavanger
Ane Graff, Artist, Oslo
Gunhild Moe, Curator, Suldal and Stavanger
Jørund Aase Falkenberg, Artist, Oslo
Per Platou, Artist and curator, Oslo
Camilla Fagerli, Artist, Kurant, Tromsø
Susanne Sakariassen, Artist, Kurant, Tromsø
Kristin Tårnes, Artist, Kurant, Tromsø
Maria Veie Sandvik, Curator, Oslo and Berlin
Markus Degerman, Artist and Department Head, Tromsø Art Academy
Per Kvist, Dean, Faculty of Fine Arts, UiA and Head of the Board, Kristiansand Kunsthall
Sveinn Fannar Jóhannsson, Artist, Oslo
Martyn Reed, Curator and Gallerist, Nuart and Reed Projects Gallery, Stavanger
Gardar Eide Einarsson, Artist, Tokyo
James Hoff, Artist, New York and Oslo
Nils Thomas Økland, Artist, Stavanger
Sidsel Christensen, Artist and Curator, London
Hege Tapio, Director, i/o/lab Senter for Framtidskunst, Stavanger
Åse Anda, Artist, Stavanger
Maya Øvrebø, Artist, Stavanger
Hanne Hammer Stien, Critic and Curator, Tromsø
Børre Sæthre, Artist, Oslo
Henning Warloe, Former Cultural Council, Bergen
Martin Eia-Revheim, Oslo
Tommy Olsson, Artist and writer, Nesoddtangen
Maria Moseng, Editor in Chief, Wuxia, Journal for Film Culture, Oslo
Maria Fosheim Lund, Editor in Chief, Wuxia, Journal for Film Culture, Oslo
John Øivind Eggesbø, Artist and principal, Rogaland Art School, Stavanger
Tina Kukielski, Curator, Carnegie Museum of Art, Pittsburgh
Lauren Cornell, Curator, New Museum of Contemporary Art, New York
Amy Mackie, Curator and recipient of Stavanger Municipality's Curatorial Grant 2013, New Orleans
Franklin Sirmans, Terri and Michael Smooke Curator and Department Head, Contemporary Art, Los Angeles County Museum of Art (LACMA)
Adam Jay Lerner, Director, Museum of Contemporary Art Denver
Alison Hearst, Curator, Modern Art Museum of Forth Worth, Forth Worth
Alex Klein, Curator, Institute of Contemporary Art (ICA), Philadelphia
Josh Siegel, Curator, New York
Julien Fronsacq, Curator, Palais de Tokyo, Paris
Raphael Gygax, Curator, Migros Museum für Gegenwartskunst, Zurich
Lorna Simpson, Artist, New York
Huma Bhabha, Artist, New York
Jayson Musson, Artist, New York
Marilyn Minter, Artist, New York
Betty Woodman, Artist, New York
Jules de Balincourt, Artist, New York
Nicolas Party, Artist, Brussels
Liu Chuang, Artist, Beijing
Sarah Kueng og Lovis Caputo, Designers, Kueng Caputo Design, Zurich
Clemens von Wedemeyer, Artist, Berlin
Michael Bank Christoffersen, Curator, Herning
Howie Chen, Curator, New York