Stavanger

Bli med ut og spis kø

Overskriften er med overlegg, den samme oppfordringen som Kolumbus oppfordrer til i sine kampanjer. Tirsdag 20. mars 2012 kl. 07.39 startet bu...

Overskriften er med overlegg, den samme oppfordringen som Kolumbus oppfordrer til i sine kampanjer.

Tirsdag 20. mars 2012 kl. 07.39 startet buss nr. 9 til riktig tid i forhold til dens egen rutetid fra holdeplass nr. 16 (på Breiavantn-siden av Jernbaneveien ved Narvesen i Stavanger.

Denne ruten kjører via Tananger ring, for deretter å kjøre videre mot Sandnes over Stavanger lufthavn, Solakrossen og Forus.

Rute 9 dekker med andre ord, med unntak av Jåttåvågen, Dusavik og Gamle Forusvei, så godt som all børs- og oljerelatert næring i Stavanger-regionen med sin rutetrasé, i forhold til en flypassasjer sitt eventuelle behov.

For ruteavgangen 07.39 20. mars 2012 fra holdeplass nr. 16 i Stavanger sentrum var det riktig nok noe merkbar kø medstrøms, i Kannik mellom Olav Vs gate/Muséata og Løkkeveien, men det tok ikke nevneverdig mer tid enn normal trafikk utenfor rushtid.

Derimot sto trafikken stille i motsatt retning på samme strekning på samme tid.

Deretter gikk bussen i trafikk med relativ god flyt, til noe vest for Revheim Kirke.

Der ble bussen stående i kø, og gli i et tempo som er lavere enn en som er ute på sin daglige treningstur og jogger.

Resultatet ble at ved passering ved Stavanger lufthavn var klokken 08.50

Dette er egentlig fire minutter etter at NESTE bussavgang fra Stavanger sentrum skulle ha ankommet flyplassen.

Dette er også 5 minutter før bussen skulle vært ved endeholdeplassen i Sandnes.

Dens egen rutetid ifølge rutetabellen er nemlig 08.16 ved Stavanger lufthavn, og dagavgangene skal egentlig ha en intervall på 30 minutter. Følgelig skulle NESTE bussavgang fra Stavanger, ha passert Stavanger lufthavn kl. 08.46.

Riktignok klarer knapt noen sjåfør på rute 9, uansett retning og nærmest uansett tid på døgnet, tilnærmet å overholde passeringstidspunktene som er oppsatt på de ulike holdeplassene, eller i rutetabellen, på hele ruten.

Her har Kolumbus en utfordring til forbedring.

Kolumbus skal etter sin egen informasjon fra det tidspunktet nye rutetabeller ble innført, våren 2011,ha endret rutetidene til rute nr. 9, slik at de fanger opp forsinkelser i rushtrafikken.

Går man imidlertid kritisk gjennom rutetabellen, ser man raskt at det IKKE beregnes mer kjøretid til bussavgangene i rushtiden, enn sent om kvelden.

For den nevnte avgang er det et aktuelt spørsmål om det ville vært riktig å forlenge avgangene et kvarter forut for, og ett kvarter i etterkant, som per i dag, avslutter ruten ved Risaberg-veien slik at den enkelte som venter på bussen og som skal til flyplassen, Sola, Åsen videregående skole, Forus eller til Sandnes, vet at det «bare» er et kvarter til neste buss, - dersom disse to avgangene ble forlenget via Stavanger lufthavn og helt til Sandnes.

Dersom en mulig busspassasjer ikke forstår at bussen kommer til vedkommendes holdeplass, 20 minutter for sent hver gang, og vedkommende derfor henter sin egen privatbil for deretter å «skynde seg til jobb», forverrer faktisk vedkommende bare køproblemet med enda en bil.

Dersom rute 9 fikk avgangsintervaller på en gang i kvarteret i rushtiden, også på strekningen Risabergveien til Sandnes, ville det være en sjeldenhet om bussen føles mer enn ett kvarter forsinket, selv om den enkelte sjåfør etter egentlig kjøreplan ligger mer enn en halv time etter ruten på grunn av trafikale forhold.

Dessuten forvrenger forsinkelsene til rute 9 flypassasjerene sin opplevelse av bussen som alternativ, slik at de i større grad foretrekker taxi framfor buss, med de følger dette vil ha på køproblematikken ...

For nordgående buss i rute 9 har jeg i tillegg nok erfaringsmessig inntrykk til å anbefale følgende endringer, i forhold til å sette opp beregnede passeringstidspunkt på tabell og holdeplasser på følgende vis, uansett tid på døgnet:

Luramyrveien: Likt passeringstidspunkt i forhold til fart og distanse fra startholdeplass i Sandnes som før.

Statoil Øst: Legges til 1 minutt med virkning fra og med Travbaneveien

Hvor det neste minuttet bør legges til har jeg foreløpig ikke gjort meg opp noen mening om.

Spørsmålet er også om Revheimsveien bør bli den neste strekningen som får tilsvarende løsning som nå bygges ut for strekningen Hillevårg/Mariero.

I papiravisen for onsdag 21. mars 2012 hadde RA en reportasje om at næringslivet i Tananger/Risavika ønsker å forskuttere midler til planleggingen for veiutbygging som angivelig skal være til nytte for næringslivet i Risavika.

Reportasjen forteller om at lokale bedrifter i det berørte området der Næringsforeningens resursgruppe for Risavika ønsker å forskuttere de om lag 10 millioner kronene det er vurdert at at planleggingsbeløpet blir på, i lån til vegvesenet, for at prosjektet skal få en høyere prioritet og deretter realitet enn det ellers ville hatt.

RA har imidlertid lagt ut en artikkel 2. mars på nettet, som har følgende overskrift:

I artikkelen «Plan for bedre samferdsel» er det opplyst følgende:

«Det er i tillegg gitt åpning for en statlig medfinansiering av transportkorridor vest forutsatt rammeøkning og enighet om Jæren pakke 2 (ny bompengepakke). Planområdet omfatter rv. 509 Sømmevågen/Flyplassvegen, Risavika, Hafrsfjord bru, fv. 409 fra Sundekrossen til Tastatorget, alternativt ny veiforbindelse fra Goa til Finnestadgeilen. Planforslaget innebærer en utvidelse av rv. 509 til fire felt fra Sømmevågen til Sundekrossen. Her skal to av feltene være forbeholdt tungtrafikk (eventuelt kun kollektivtrafikk) fram til Hafrsfjord bru. Fv. 409 anbefales utvidet med to kollektivfelt fram til Kverntorget. Resten av strekningen utbedres blant annet gjennom omlegging av kryss.»

Det er i så fall, dersom det blir fortgang på dette området, et håp om at tiltaket kan avhjelpe at yrkessjåfører og kollektivreisende kan unngå å bli stående i kø på Revheimsveien. Derfor burde de ansvarlige myndigheter prioritere denne strekningen, uten at det skulle være nødvendig med noen forskuttering i form av lån eller gave.

RA hadde også nylig en artikkel med overskriften «Her kan dere bygge» i sin papirutgave om en bonde langs Revheimsveien som gir opp kampen om matjorden.

I tillegg foregår det i øyeblikket en gedigen bygging av infrastruktur på sørsiden av Hafrsfjord Bru.

Dette understreker derfor at det vil bli enda trangere på veiarealet som er der i dag, i fremtiden, dersom alle skal ut i trafikken i det aktuelle området på en begrenset tid av døgnet, to ganger om dagen eller mer, enn den trengselen som er der i dag, dersom ikke tiltak settes i gang så snart det lar seg gjøre.

I tillegg foregår det i øyeblikket en gedigen bygging av infrastruktur på sørsiden av Hafrsfjord Bru.

Mer fra Dagsavisen