Stavanger

Bybanen for folk flest

Når Frp hevder at bybanen er en trikk, framstår det igjen som merkelig. En bybane har egen trasé, mens en trikk deler trasé med andre, og der ligger det en stor forskjell.

Det er mer enn merkelig at Frp går mot bybanebygging etter at utredningen om transporten på Nord-Jæren nå er ferdig, og spesielt i og med at den klart anbefaler bybaneutbygging som den beste langsiktige løsningen for kollektivtrafikken i vår region!

Når Frp hevder at bybanen er en trikk framstår det igjen som merkelig. En bybane har egen trasé, mens en trikk deler trasé med andre, og der ligger det en stor forskjell. Dette er elementær kunnskap og er beskrevet både i tidligere utredninger og i den siste utredningen kalt KVU (KonseptValgs Utredningen). Det er bybane vi skal bygge - ikke trikk.

Når Frp begynner å synse om trafikkgrunnlaget på den måten de gjør, vitner det om at de ikke lar lest den siste utredningen (KVUen). Der kommer det klart fram at selv med dobbeltsporet og flere krysningsspor sørover mot Bryne på plass, vil jernbanen ikke klare å betjene mer enn 30 prosent av det samlede antallet potensielle kollektivpassasjerer i det tettbebygde området mellom Sandnes og Stavanger. Dette er den tyngst trafikkerte kollektivkorridoren i hele vår region, og det Frp kaller «det utilstrekkelige trafikkgrunnlaget» består i dag av 4, 1 millioner passasjerer årlig, hvor 1,5 millioner reiser skjer gjennom jernbane og 2,6 gjennom buss. Det forventes at dette tallet kommer til å vokse seg større i framtiden. I tillegg finnes det et stort potensial i antall kollektivreiser i regionen dersom tilbudet hadde hatt større kapasitet og vært mer brukervennlig og punktlig. Dette er selve nøkkelen til å få folk til å velge kollektivt foran privatbil, og nettopp derfor trenger vi bybanen!

Det har heller aldri vært intensjonen, slik det kan se ut til at Frp har trodd, at det nye dobbeltsporet skal gå over Forus til Sola sentrum og flyplassen. Faktisk er det nettopp her bybanen er tiltenkt å gå. Denne ruten vil altså gå gjennom det største arbeidsplassområdet i regionen og til flyplassen. Disse to områdene har i dag dårlig kollektivdekningen, i tillegg til at de er bygget opp med henblikk på at bybanen skal komme. Heller ikke Smeaheia og Kvadrat har god nok kollektivdekning i dag, og bybanen er planlagt bygget også her.

Det kan nevnes at en bybane bygget med de samme kapasitetsgrensene som bybanen i Bergen, vil kunne ha en timekapasitet på opp mot 9000 passasjerer når det i framtiden en gang blir nødvendig. Det tilsvarer flere firefelts motorveiers transportdekning. Jeg ønsker Frp lykke til med å finne plass til slike motorveier på kryss og tvers av regionen når befolkningen skal vokse med over 100.000. Ingen bussbasert system er i nærheten av å ha samme kapasitet, det viser KVUen helt klart. Dermed faller Frp sitt bussalternativ fra hverandre. De vil ikke engang bygge opp et Busswaysystem. I stedet vil de bare klatte litt på kollektivfeltene her og der. Og som ikke det var nok skal de slippe biler inn i disse kollektivfeltene så lenge det er to eller flere i bilen.

Frp glemmer også at bybaneløsningen vil være den beste for Stavanger og Sandnes sentrum fordi det vil gi bedre framkommelighet og mindre trafikkbelastning. De glemmer at en baneløsning vil gi langt større muligheter for å fortette i nye boligområder og i eksisterende næringsområder. Både utbyggingen i Bergen og i Oslo med Nydalen viser at eiendommer får en større verdi og blir transformert når gode baneløsninger kommer på plass. Alt dette kommer fram i KVUen!

Når Frp så hevder at «busser som går på gass eller enda mer miljøvennlig drivstoff i framtiden er et mye mer effektivt, tilgjengelig og bedre tilbud til kollektivreisende i regionen enn en trikk», begynner en virkelig å lure på om de har lest KVUen i det hele tatt. Busser vil slippe ut mer CO2 en bybanen, det kommer fram i KVUen. Busser vil ha mindre kapasitet enn bybanen, det kommer fram i KVUen. Tilbudet på de strekningene der bybane skal bygges ut istedenfor buss vil være mer tilgjengelig, det kommer fram i KVUen. Bybanen skal binde sammen de to store bysentrene med flyplassen og gjøre områdene langt mer tilgjengelig enn med buss, det kommer fram i KVUen.

Frp presenterer ingen løsning - de vil fortsette med samme framgangsmåte som nå. Selv om utfordringene vokser i og med at arealene blir mindre, befolkningen øker, klimautslippene skal ned og støy og luftforurensning skal begrenses. Veikapasiteten er sprengt i rushtiden. Vi har ikke plass til nye motorveier på kryss og tvers i en av landets tettest befolkede regioner. Vi håper Stavanger Frp snur i denne saken og følger Oslo Frp som står fjellstøtt for T-bane, trikker og bussway i hovedstaden. Det fortjener Stavanger-regionen.

Mer fra Dagsavisen