Stavanger

Ryanair må investere på Sola

Norwegian sliter på Sola og Ryanair truer med å flytte fra Haugesund til Bergen. Det er imidlertid ingen grunn til at luftens billigbaroner skal subsidieres ytterligere.

Det er imidlertid ingen grunn til at luftens billigbaroner skal subsidieres ytterligere.

Ryanairs rute mellom Haugesund og London er ingen suksess. Selv om selskapet «gir bort» flybillettene er interessen lav. For Stavanger-folk er ulempene for store. Reisen til Haugesund er både tidkrevende og fordyrende. For næringsdrivende er alternativet uaktuelt, men også helgeturister foretrekker å legge noen hundrelapper i potten for å slippe omveien. Nå vurderer Ryanair å flytte ruten til Bergen. Vi ønsker selskapet lykke til.

Fylkeskommunene Hordaland og Sogn og Fjordane har satt av penger i et såkalt reiseutviklingsfond for å «rappe» Ryanair fra Haugesund. Det er en uansvarlig galopp som Rogaland på ingen måte bør bli med på. Billige flybilletter er hyggelig, men subsidieringen av billigselskapene er både konkurransevridende og kortsiktig.

Ryanairs idé er basert på bortgjemte private flyplasser med lav avgift. Når selskapet ikke klarer å drive London-ruten fra Haugesund - selv under så gunstige betingelser - så er ikke driftsgrunnlaget til stede. Hadde Ryanair fått samme betingelser på Stavanger lufthavn, Sola eller Flesland, ville passasjergrunnlaget vært betydelig større. Men med lavere flyplassavgift og andre fordeler, er også andre flyselskaper i stand til å senke prisene.

Selvsagt bør det legges til rette for et best mulig rutenett på Sola. Flyselskaper som viser vilje til satsing og utvikling må støttes. En internasjonal by av Stavangers karakter er avhengig av et omfattende og variert rutenett. Ikke minst er det viktig at byen vår lett lar seg nå av både turister, arbeidsfolk, kongressdeltakere eller artister fra det store utland.

Men dersom billigselskapene vil forsyne seg av stavangermarkedet, må de selv være villige til å investere.

Mer fra Dagsavisen