Stavanger

Bestill rom på internett

Bestiller du hotellrom på internett kan du spare mye penger.

- Det er ingen tvil om at kunder som bestiller hotellrom på internett sparer penger, sier Karton Nilsen, daglig leder ved Smarthotel på Lura.

For to år siden startet han hotellet hvor kunder booker og betaler gjennom internett.

- Hele driftsløsningen vår er bygget rundt internett.Det er enkelt og greit for kundene, sier Karton Nilsen.

Stigende

Nilsen var veldig tidlig ute. Han startet Smarthotel nettopp på grunn av at han visste nettbestilling ville komme mer og mer.

På den siden fantes det ikke skikkelige løsninger for hotellbestilling via internett. Og for kundene som gjorde det, var det en liten risiko.

-Blant kundene var det i begynnelsen en viss skepsis til å legge igjen kredittkortnummeret når de skulle bestille.Etter hvert er denne skepsisen forsvunnet helt. Folk er vant til å handle på internett, sier Nilsen.

På noen hoteller kan du bestille billig rom på hotellets eget nettsted. Andre muligheter for billig hotellrom er å bruke såkalte hotellportaler.

Internett florerer av portaler hvor du kan bestille overnatting. Og folk bruker tilbudet mer og mer. Både på reiser i innlandet og til utlandet.

- Antall personer som bestiller på denne måten er kraftig stigende. Ved å bestille gjennom en hotellportral på nettet, kutter du også reisebyråene som fordyrende mellomledd, sier Christer Palmgren, daglig leder i hotellportralen hotell.no.

Han leder en portal som tilbyr tusenvis av hoteller i Norge og utlandet. Over 120 000 personer har brukt portalen. Og Palmgren legger ikke skjul på at folk sparer tusenlapper.

- Gjennomsnittlig regner vi med at folk sparer mellom 40 og 50 prosent på å bestille fra internett, sier han.

Framtiden

Smarthotel har valgt å rette seg mot bedriftsmarkedet, og har nå konkrete planer for ekspansjon i andre byer.

Karton Nilsen tror at rombestilling på hotell via internett vil ha en kraftig økning i tiden framover.

Han mener internett er kostnadsbesparende og feilmarginen på kundeinformasjon blir lavere.

- Vi klarer å holde lavere personalkostnader ved at størsteparten av kundene selv legger inn bestillingene. Og det tjener kundene på, sier han.

Mer fra Dagsavisen