Nyheter

Slik vil de fylle flyene og få turistene til regionen

For å fylle fly og skaffe flere direkteruter til Stavanger, satser Region Stavanger nå på å selge spesialtilpassede «pakkereiser» til europeiske turister.

– Det vi har gjort her er å pakketere reiselivsprodukter. Vi har altså satt sammen opplevelser, aktiviteter og tilbud som finnes i regionen, slik at turistene blir her lenger. Pakkene de kjøper kan for eksempel inneholde fly, hotell, inngang på museer, leie av motorsykkel eller fisketurer, sier Thomas Bergeland, prosjektleder for ruteutvikling hos Region Stavanger.

– Vi har alltid tilbudt pakker, men det som er nyheten nå er at det er mye mer segmentert og rettet mot ulike interesser. Dette blir et godt verktøy for turoperatørene i andre land, ved at de slipper å lage alt selv og at de har en referanse på hva som er ettertraktet, sier Gunhild Vevik, kommunikasjonssjef i Region Stavanger.

Det betyr at dersom du er interessert i fluefiske, fuglekikking eller motorsykler kan du få en pakke tilpasset dine ønsker.

– I Tyskland går fortsatt nærmere 70 prosent innom reisebyråene for å kjøpe en reise. På denne måten vil turoperatørene ha gode forslag til kundene, og samtidig en direkte kommunikasjon med aktørene i regionen, sier Vevik til RA.

– Dessuten er dette mer bærekraftig, for på denne måten blir turistene lenger i regionen når de først kommer, legger hun til.

LES OGSÅ: Nå blir det nytt bydelshus i Kvernevik

Opprettholde ruter

Bakgrunnen for paketteringsprosjektet stammer tilbake til 2018. Etter et par år med oljenedtur begynte flyselskap og direkteruter å forsvinne fra Stavanger, og Greater Stavanger satt derfor i gang et prosjekt for å opprettholde rutetilbudet for næringslivet.

I løpet av prosjektperioden begynte næringslivet å reise mindre, og Greater Stavanger forsto at de er avhengig av å få turister inn for å opprettholde rutetilbudene. Nå er Greater Stavanger lagt ned, men prosjektet har blitt videreført og overtatt av Region Stavanger.

LES OGSÅ: Somaliere følte seg stigmatisert av koronauttalelser: – Det var mangel på kommunikasjon og samarbeid

Flere mål

De siste årene har Tyskland, Nederland, Storbritannia og Spania vært de største markedene. Det er disse Region Stavanger henvender seg til i første omgang, før de etter hvert vil ta for seg markeder som Kina, Japan og Korea.

Vevik og Bergeland håper pakkene kan tas i bruk allerede fra tredje kvartal 2021, men de tror at 2022 sannsynligvis er mest realistisk. De opplyser at dette prosjektet har flere mål; både å få helårsturisme til regionen, men også å opprettholde og videreutvikle flytilbudene.

– Det handler om å fylle de setene vi har, og også gi grunnlag for å åpne nye ruter. Dersom turistene fyller opp de tomme setene på allerede eksisterende ruter vil det være mer bærekraftig både for flyselskapene og miljøet, sier Bergeland.

Mer fra Dagsavisen