Nyheter

Slik er de nye bysyklene

Med 300 nye bysykler på plass til bruk i 12 kommuner skal det være enda lettere å låne elsykkel.– Målet er at nye ladestasjoner skal være like vanlig som lekeplasser rundt i kommunedelene.

Bilde 1 av 7

Mandag kom 300 nye el-bysykler på plass i 12 kommuner i Rogaland. Innen sommeren vil antallet økes til 750.
– De nye bysyklene er mer robuste. De har mer dragkraft, er enklere og billigere å vedlikeholde enn de forrige «Køben-syklene». De nye syklene er også enklere og billigere å vedlikeholde, sier Randi Markvardsen, daglig leder i Bysykkelen, til RA.

Fra seks til 300 sykler

Markvardsen har vært med fra starten av. Da Bysykkelen så dagens lys i 2014 med var det med seks bysykler.

– Det er en stor dag for meg. Bysykkelen er nesten som en baby. Det har vært et langt svangerskap, sier Markvardsen og ler.

Nå sprer bysykkelen seg for alvor rundt i hele Rogaland. Målet er selvsagt at flere skal velge sykkel framfor bilen.

– Nå setter vi ut ladestasjoner på strategiske punkter. Vi ønsker også å sette opp så mange ladestasjoner som mulig.

De skal bli like vanlige som lekeplasser på steder der folk bor, sier Markvardsen.

– Antall ladestasjoner kommer an finansieringen, som bestemmes av politikerne, legger Randi Markvardsen til.

LES OGSÅ: – Jeg tar ikke buss fordi jeg vil, men fordi jeg må

Mandag formiddag fikk ordførerne fra Stavanger, Sandnes, Sola, Randaberg, Eigersund, Gjesdal, Klepp, Strand og fylkeskommunen prøve de nye bysyklene. Flere av dem prøvesyklet hjem til sine respektive rådhus. Det gjorde ikke Sandnes-ordfører Stanley Wirak (Ap).

– Nei, kalenderen i dag gjør at det ikke går i hop – med formøter i forbindelse med kommunestyremøtet i ettermiddag, sier Wirak til RA.

I stedet fikk han sykkel-legenden Gunn-Rita Dahle Flesjå til å trø tilbake fra Breiavatnet til Sandnes. Men bysykkelen likte sandnesordføreren.

Ingen andre fylker

– Ja, dette kan bli en suksess. Det er en god sykkel. Jeg ble ikke svett engang. Akkurat det er en fordel, tror jeg. Det er mange som ikke har tid eller mulighet til å skifte, mener Wirak.

Fylkesordfører Marianne Chesak (Ap) fikk også tatt seg en runde sammen med de andre ordførerne.

– Det at vi nå tilrettelegger for enda flere bysykler i fylket er helt unikt. Ingen andre fylker har en lignende satsing på sykkel, sier Chesak.

LES OGSÅ: Droppet egen bil i ett år – slik gikk det

Lokal teknologi

Det er lokale selskaper som har utviklet teknologien i den nye bysyklene.

Klepp-baserte Icsys har utviklet smartboksen på sykkelen. Masterloop på Ullandhaug har utviklet skyløsningen, mens Kolumbus’ egne app-utviklere har forbedret Kolumbus-appen.

Ranso og Jæren Industripartner har ansvaret for vedlikeholdet av syklene.

Fakta Bysykkelen:

** Bysyklene er offentlige elsykler som kan leies av alle innbyggere.

** Fra og med i går er det 300 sykler tilgjengelig, fordelt på 80 ladestasjoner i tolv kommuner i Rogaland.

** Kommunene som allerede har fått ladestasjoner er: Stavanger, Sandnes, Sola, Randaberg, Eigersund, Hå, Strand, Haugesund og Karmøy. 

** Kommuner som får ladestasjoner: Gjesdal, Klepp og Time.

** Bysykkelen så dagens lys i 2014, da med seks sykler.

** Bysyklene som i går ble lansert er mer robuste og billigere å vedlikeholde enn syklene som kom i 2014. Årsaken til det er at det er lettere å ta ut enkeltkomponenter på sykkelen som må byttes ut.

** Man kjøper «billett» i Kolmbus Billett-appen.

** Leieperioden hver gang er én time.

** Bysykkelen kan kombineres med buss- og togbilletter, samt Hjem-Jobb-Hjem.

** Det kommer ladestasjoner på strategiske punkter i de ulike kommunene.

** På sikt ønsker Bysykkelen at ladestasjoner skal være like vanlig som lekeplasser i kommunedelen hvor folk bor.

Mer fra Dagsavisen