Nyheter

Mangler vinterdekk på grunn av krigen

Norge går en unormal høst i møte, når det gjelder levering og tilgjengelighet på vinterdekk.

– En stor andel av vinterdekkene som vi selger i Norge blir produsert i Russland, og her har EU satt en sanksjon som gjør at det ikke er lov til å importere dekk til Norge som er produsert i Russland etter 01.07.2022, sier Dekk1 sin salgssjef, Petter Askautrud, til RA.

Han forklarer at de fleste leverandører derfor har jobbet på spreng med å få ut dekk fra Russland, over til andre land i Europa, før denne tidsfristen og har til dels lykkes med dette.

– Når det er sagt så har Norge laget en egen regel, som kom nå i sommer, om at dekkene som ligger på lager i Europa fra Russland, måtte være levert til Norge før 01.08.2022 for å kunne bli importert. Dette har skapt store problemer for de fleste dekkimportører som nå sammen jobber med å finne en løsning med myndighetene i Norge, sier Askautrud.

– Informasjonen om dette reelle problemet har vi delt med våre butikker og partnere, legger han til.

85 prosent produsert i Russland

– Når 85 prosent av nordiske vinterdekk, beregnet til nordiske forhold, er produsert i Russland vil det skape problemer, slår salgssjefen fast.

Han forklarer også at forskjellen på dekk som er laget til nordiske og europeiske forhold, er at de nordiske dekkene tåler en nordisk vinter, med ekstrem kulde, mye snø og variasjoner i værforhold. «Europa-dekkene» er ikke beregnet til å tåle 10–15 minusgrader.

– Grunnen for at dekkene er produsert i Russland er at de har et stort marked for dekkprodusenter, i tillegg til Norge, Finland og Sverige.

– Det ble stilt krav av EU at alt som var ute før 1. juli var ok. Alle produsentene jobbet med å produsere mest mulig å få dekkene ut til Europa før det. Det ble ikke naturlig å sende dekkene direkte til Norge, på grunn av lagerkapasitet hos forskjellige importører. Så satt den norske regjeringen tilleggskrav nå i sommer – alle dekk som ikke er inne i Norge før 1. august får ikke komme inn – hvis dekkene kommer fra Russland. Det vil si at mange produsenter har fått dekkene ut i Europa, men nå ikke får importere de inn til Norge, forklarer han.

Konsekvensen av dette er at den vanlige mannen i gata, bedrifter og firmaer, som skal bytte vinterdekk, har et mye mindre utvalg av nordiske vinter dekk i år enn til vanlig. I tillegg vil bilforhandlere som selger nye biler kunne slite med å levere bilen med vinterdekk når kunden henter bilen i vinter.

Askautrud understreker at dekkimportører jobber mot politikerne for å finne en løsning.

– Man prøver å finne ut hvorfor Norge skal ha særegne regler som går langt ut over EU sine sanksjoner. Dette handler om sikkerhet, og det handler om å kunne tilby oss som farter på norske veier gode, sikre vinterdekk, som er beregnet for forholdene vi har.

– Vi vil kunne få tak i dekk som er produsert i Østen, men de dekkene er mer regnet for europeiske forhold enn forholdene som er i Norge, legger han til.

Mister 30–40 prosent dekk

Askautrud mener det er vanskelig å si noe om hvor stort dette problemet er. Men, viser til at de sliter med å få inn nok vinterdekk.

– Vi i Dekk1 har bestilt 110.000 dekk, og vi får inn under 70.000. Det vil si at vi mister rundt 30–40 prosent av det vi hadde tiltenkt å selge i vinter.

Han viser også til at de som sliter veldig er dekkprodusenter som produserer alt i Russland.

– Vi i Dekk1 er en uavhengig dekk-kjede og selger ikke kun ett merke. Det gjør at vi kan tilby kunden alternativer, selv om vi ikke har det samme store utvalget å tilby i år. Det er ikke sikkert kunden har mulighet til å skaffe seg nøyaktig dekket/merket de pleier å kjøpe. Men vi vil kanskje selge dekket i en annen variant, selv om det er vanskelig å skaffe akkurat det kunden ønsker.

Han forteller også at de ringer kunder som har dekk hos Dekk1, for å si ifra om de har noen dekk som må byttes, og oppfordrer dem da til å bestille dekkene i god tid – ikke dagen det snør.

Dyre dekk

– Kan dette påvirke prisene?

– Prisene har allerede steget med over 20 prosent i år, som følge av Russland og Ukraina-krigen, tilgjengelighet og transport. Det vil være tilbud og etterspørsel som bestemmer markedet, sier salgssjefen.

Han viser også til at fraktkostnader har blitt ti ganger dyrere det siste året, og at råvarekostnader har gått opp.

– Krigen som ble satt i gang har fått følger for mye.

Han påpeker at de tidlig forsto at det kom til å bli et problem med vinterdekk, og produsentene gjorde alt de kunne for å få dekkene ut av Russland i tide og inn i Europa. Men så kommer en egen særegen regel for Norge som gjør det enda vanskeligere. Han understreker også at dekkene som nå er ute i Europa, som ikke får komme inn til Norge, allerede er kjøpt og betalt til produsenten i Russland, og at å nekte import av disse dekkene ikke har noen effekt.

– Det handler om å tilby riktige og sikre dekk.

– Vær tidlig ute

NAF råder alle om å være tidlig ute med å kjøpe vinterdekk i år, dersom du vet at du må bytte.

– Gode dekk er viktig for trafikksikkerheten, og du er pålagt å ha dekk på bilen som er tilpasset føret du kjører på. Det betyr enten piggdekk eller piggfrie vinterdekk i et vinterland som Norge, sier pressesjef Ingunn Handagard til RA.

– Vi anbefaler at du har en minste mønsterdybde på minimum 4 millimeter på vinteren. Så om det begynner å bli noen år siden du skiftet dekk, bør du sjekke dekkene i god tid. Er du fersk elbilsjåfør så er du kanskje ikke klar over at du gjerne må bytte dekk oftere på en elbil, fordi de gjerne har kraftigere akselerasjon enn andre biler. Er dekkene begynt å bli slitt så ikke ta sjansen på at de holder en sesong til. Det kan være å gamble med trafikksikkerheten, understreker hun.