Nyheter

Flydrivstoffproblemene på Sola løst – leverer som normalt igjen

Tidligere denne uken kunne ikke vanlige rutefly fylle drivstoff på Stavanger Lufthavn Sola. Nå er problemet løst.

Tirsdag kveld og hele onsdag kunne ikke vanlige rutefly fylle drivstoff på Stavanger lufthavn Sola som følge av at flydrivstoffet som ble levert ikke holdt god nok kvalitet. Nå er problemet løst, og lufthavnen skal ha fått flydrivstoff innenfor alle normalverdier, og kan begynne å levere som normalt igjen. Det bekrefter kommunikasjonssjef i energiselskapet St1, Lillian Aasheim, til RA.

– Ja, det stemmer, sier hun før hun fortsetter:

– Alt drivstoff som leveres har strenge krav til hvordan produktet skal være, og det måles kontinuerlig gjennom hele reisen.

St1 opplevde at én av måleverdiene – konduktivitet som har med ledeegenskapene i drivstoffet å gjøre – var utenfor normalen, og de kunne dermed ikke levere ut produktet. St1 forsikrer om at drivstoffet som hadde avvik ikke er ødelagt eller må dumpes, og det har blitt jobbet med å få normalisert verdien. Selskapet fikk sendt drivstoff i tankbil fra Bergen, og ved å blande det på nytt har de fått verdiene til å synke og oppnå normalverdier.

– Det er snakk om en verdi som beveger seg, og som skal ha riktig verdi når den er på tank. Når vi blandet de to fikk drivstoffet normalverdi, sier Aasheim før hun fortsetter:

– Nå kan det forsynes direkte fra Tananger igjen.

– Betyr dette at dere har kontroll?

– Ja, det gjør det, sier hun.

– Ikke vanlig

Da RA snakket med Aasheim onsdag fortalte hun at de foretar målinger hele tiden, for å kunne oppdage slike avvike.

– Produktet testes for mange parameter flere ganger, fra raffineri til endelig destinasjon. Når drivstoffet er ankommet destinasjonen, gjør vi nye tester. Dette gjør vi for å være helt sikre på at produktet har den kvaliteten det skal ha. Denne gangen var det avvik, og drivstoffet kunne ikke gå ut til kunden, sa hun.

Torsdag kunne kommunikasjonssjefen fortelle at St1 jobber med å finne ut hvorfor verdiene ble så høye.

– Det er ikke vanlig, sier hun.

– Det er veldig strenge kvalitetskrav på flydrivstoff, så vi leverer kun dersom det er innenfor normalverdiene, legger hun til.

Påvirket offshore-trafikken

Operativ sjef for flysidedrift på Stavanger lufthavn, Morten Wathne, forteller RA at drivstoffproblematikken ikke har resultert i noen kanselleringer.

– For mange flyvninger er det mulig å ta med ekstra drivstoff, og de har dermed ikke behov for tanking hos oss. Lengre flyvninger har hatt muligheten til å mellomlande andre steder. Det gjelder spesielt charterfly og andre fly som skal lengre distanser, sier han.

Situasjonen som har preget flyplassen de siste dagene har derimot fått følger for offshore-trafikken som har blitt rutet via Haugesund, for å tanke der.

– Per nå har vi en normal situasjon med tanke på drivstoffleveranser, sier Wathne til RA før han fortsetter:

– Når det går ut informasjon til fly- og helikopterselskap om restriksjoner ses det på alternative løsninger og alternative plasser å fylle på drivstoff. Det er ingen god situasjon å være i, men heldigvis oppstår dem sjeldent. Nå håper vi at vi ikke opplever dette igjen.