Nyheter

Frps piggdekkforslag ble nedstemt

Piggdekkgebyret forsvinner ikke fra riksveier. – Det er et viktig virkemiddel for bedre luftkvalitet.

Frp har foreslått å fjerne kommuners rett til å kreve inn piggdekkgebyr på veier som tilhører staten. Tirsdag ble saken ferdigbehandlet i Stortinget. Forslaget fikk ikke flertall, og fikk kun Frps stemmer.

– Dette var synd, men ikke særlig overraskende at ingen partier støttet vårt forslag. Jeg ser ingen logikk i at en fra Sandnes som skal til Randaberg skal betale gebyr til Stavanger for å kjøre på staten sin vei, men det gjør åpenbart stortingsflertallet, sier stortingsrepresentant Roy Steffensen (Frp) til RA.

– Dette er ingen stor sak, men mange i vår region bruker piggdekk, for å komme seg trygt inn i egen oppkjørsel eller til hytta i helgene. Det er klart det er kjipt for dem som da glemmer å betale dagsgebyret på 35 kroner og risikerer 1000 kroner i bot de gangene de kun kjører gjennom Stavanger, legger han til.

LES OGSÅ: Utvikler digital løsning for ensomme studenter

Viktig virkemiddel

Avdelingssjef for Klima og miljø, Jane Nilsen Aalhus, forklarer at Stavanger kommune har innført piggdekkavgift fordi det er et viktig virkemiddel for å bedre den lokale luftkvaliteten.

– Piggdekkavgift er et effektivt virkemiddel for å redusere piggdekkbruken, og er et tiltak som inngår i kommunens vedtatte handlingsplan for god lokal luftkvalitet, sier Aalhus.

– Har dere sett effekten av piggdekkavgiften?

– Etter at kommunen innførte piggdekkavgift, er andelen som kjører med piggdekk, halvert. Dermed er også produksjon av svevestøv fra veitrafikk betydelig redusert, noe som har gitt bedre luftkvalitet, sier Aalhus.

LES OGSÅ: Korona og lave oljepriser ga Equinor-smell

– Avhengige av piggdekk

Roy Steffensen i Frp mener det er andre virkemidler som er mer effektive for å sikre god luftkvalitet i byene.

– Jeg vil tro hyppigere og mer effektiv renhold av gater vil være vel så effektivt som piggdekkavgift, påpeker han.

– NAF sier også at vi er avhengig av at en del av bilistene uansett kjører med piggdekk, da de skraper opp underlaget der hvor det er glattest, foran kryss, fotgjengeroverganger, og i og foran rundkjøringer. Samtidig bor vi i en region hvor en del ikke kommer seg inn i egen oppkjørsel, eller til hytta, uten å bruke piggdekk, sier Steffensen.

Avdelingssjef for Klima og miljø, Jane Nilsen Aalhus, påpeker at kommunen bruker flere virkemidler ut over drift av piggdekkgebyrordningen for bedre luftkvalitet.

– Det er satt i verk flere tiltak for å bedre luftkvaliteten. Det gjelder blant annet økt renhold på veier, og både Vegvesenet og kommunen har ekstraordinære tiltak på utsatte veistrekninger nå så lenge perioden med forurensning pågår. Kommunen har siden 2018 også tilbudt støtte (pant) til dem som vil skifte ut gamle vedovner og erstatte dem med rentbrennende ovner, sier hun.

Dersom piggfriandelen øker til 90 prosent, er det gjort vedtak om at det skal legges fram en ny sak til politisk behandling knyttet til piggdekkavgift i Stavanger.

LES OGSÅ: Høyre vil lokke Stavanger-ungdom hjem igjen

Fakta om luftkvaliteten i Stavanger

* Stavanger kommune advarer om dårlig luftkvalitet i Stavanger for tiden.

* Målinger viser perioder på kveldene med høye konsentrasjoner av svevestøv. Det varsles fortsatt stabilt vintervær de neste dagene, derfor forventer man fortsatt perioder med dårlig luftkvalitet.

* Uteaktiviteter anbefales for de aller fleste av oss, men utsatte grupper bør vurdere å unngå de mest forurensede områdene når det er dårlig luftkvalitet, ifølge Stavanger kommune.

* Statens vegvesen og kommunen har økt gaterenholdet på utsatte strekninger.

* For å få varig bedre byluft i Stavanger om vinteren, har bystyret innført blant annet piggdekkgebyr.

Kilde: Stavanger kommune

Mer fra Dagsavisen