Nyheter

318 testet ordningen – taxinæringen er positiv

– Dette har vist seg å være lite effektivt i urbane strøk, men det har stort potensial i områder som ikke er like egnet for buss, sier Kolumbus om «HentMeg».

Denne uken har Kolumbus, sammen med Rogaland Taxi, testet ut hentetjenesten «HentMeg» i Stavanger.

Kommunikasjonsrådgiver i Kolumbus, Elisabeth Tostensen, sier til RA at de gjorde seg opp mange gode erfaringer i løpet av den tre dager lange testperioden, men at det også var enkelte utfordringer.

– Det er en spennende måte å tilby mobilitet på, men foreløpig ser det ut til at vanlig rutebuss er mer effektivt og miljøvennlig i sentrale strøk. Vi ser at det har stort potensial i områder som ikke er like godt egnet for buss, sier Tostensen.

– Det var totalt 318 reisende som testet «HentMeg» i Stavanger i løpet av testdagene. Utfordringen var helt klart at baksystemet ikke var vant til å håndtere den store rushtrafikken i Stavanger, så dersom det skal skaleres opp til denne størrelsen må det gjøres mer for å tilpasse systemet til området. Spesielt første dag var det så mange innom nettsiden på én gang at vi ikke klarte å ta unna alt. Dette var jo ikke en fullverdig test, men et forsøk, legger hun til.

LES OGSÅ: Prøvekjører hentetjeneste

Forberedt på framtiden

Fra før av har de en pilot av «HentMeg» i Sauda, og der har erfaringene vært gode. Pilotprosjektet startet i juli, og det vil fortsette en stund framover.

– Kan dette bli aktuelt å teste ut i for eksempel Sandnes eller Sola? 

– Det er det for tidlig å si noe om, men vi har gjort oss mange nye erfaringer med denne testen, sier Tostensen.

Hun understreker at Kolumbus ikke er ute etter å «gå noen i næringen», og at det er derfor Rogaland Taxi ble invitert til dette samarbeidsprosjektet.

– Vi kommer ikke for å «ta over», men for å løfte det lokale mobilitetstilbudet. Markedet er i endring, og nye løsninger tvinges fram – Uber har jo for eksempel vært på markedet en stund nå. Derfor må vi spørre oss selv; er vi nok på ballen lokalt, eller vil eksterne kommersielle krefter komme inn og tilby bedre løsninger enn vi har i dag? Derfor er det viktig å følge med, og se på gode løsninger så vi er forberedt på framtiden og det som kommer, sier Tostensen.

LES OGSÅ: Nå kan du bli hentet av «Tesla-bussen»

Er forberedt

Også administrerende direktør i Rogaland og Stavanger Taxi, Svein Svimbil, er fornøyd med samarbeidet.

Han forteller at grunnen til at de ble med på «HentMeg»-prosjektet var for å teste samkjøring og den nye teknologien, og at de på den måten kanskje kan nå nye kundegrupper.

– Jeg ser for meg at vi kanskje kan få andre kundegrupper dersom vi har en form for samkjøring, og dette «HentMeg»-systemet var jo rimelig effektivt. Det er jo noe helt nytt for oss å få bestillinger i sanntid, og at rutemønsteret til bilen flytter seg basert på folks behov, sier Svimbil.

For ham er det ikke utenkelig med et nytt samarbeid.

– Dersom Kolumbus ønsker et sånt prosjekt i mer grisgrendte strøk, så er vi forberedt. Jeg har snakket med et par av sjåførene, og det høres ut som om det har vært vellykket, sier Svimbil.

– Hva fikk dere ut av dette prosjektet? 

– Vi fikk jo se hvordan utstyret og teknologien fungerer i en storby som Stavanger, for det er jo litt annerledes enn i Sauda, sier han.

LES OGSÅ: Journalist uten lappen + «HentMeg» = Sant

Må tenke nytt

Likevel ser Svimbil visse utfordringer ved et konsept som «HentMeg».

– Hvis vi skulle drevet denne tjenesten og det ikke skulle kostet mer enn en bussbillett for turen, så hadde jo ikke det vært greit for oss. En kan ikke bruke statlige subsidier for å utkonkurrere en annen næring. Så det er vi påpasselige på. Det er greit med konkurranse, men det må konkurreres på like vilkår, sier han.

– Hva kan drosjenæringen gjøre for å møte dagens utfordringer og behov? 

– Dette er kanskje et av flere tiltak. Piratkjøring er jo en stor utfordring for oss, og de unge vender seg jo til noe som ikke er lovlig. Hadde du hatt lavere pris og samkjørt, så hadde kanskje folk valgt drosje i stedet. Det er mange tanker vi må ta med oss videre, og vi må tenke nytt i en tid med så mye teknologi, sier Svimbil.

Mer fra Dagsavisen