Nyheter

Mangler penger for å utvide busstilbudet i Kvernevik

I Kvernevik ønsker innbyggerne et bedre busstilbud om kveldene, helger og ferier. Politikerne er forståelsesfulle, men mener det hele handler om økonomi.

– Jeg har lyst til å få noen titall millioner kroner ekstra for å få til en endring i slike tilfeller, men sånn er dessverre ikke realiteten. Bussrutene er planlagt lang tid i forveien, basert på passasjeranalyser som har blitt gjort, sier Alexander Rügert-Raustein (MDG) til RA. Han er leder for samferdselsutvalget i Rogaland fylkeskommune.

I tirsdagens avis skrev RA om innbyggere i Kvernevik som i flere år har kjempet for et bedre busstilbud til og fra Stavanger sentrum. De kan da benytte seg av rute tre med Kolumbus. Den vanlige runden er rundt Kvernevik ring og inn Kvernevikveien, før bussen snur og kjører samme vei tilbake. I helger og skoleferier kjører den derimot ikke Kvernevikveien inn mot Sunde/Kvernevik Bydelshus & Fritidssenter, men mot Viste hageby og tilbake. Dette betyr at de som benytter seg av bussen på strekningen mellom brannstasjonen og Revheimsveien, må gå til Hafrsfjordbrua. I tillegg går det ingen busser etter klokken 18.00 i hverdagene.

– Det er dessverre ikke fylkeskommunens myndighet å endre rutene. Det er en veldig komplisert organisasjonsstruktur, hvor Kolumbus, som på oppdrag av oss, sørger for at vi har et kollektivtilbud, sier Rügert-Raustein.

Rutene blir lagt ut på anbud, og så er det forskjellige busselskaper som til slutt ender opp med å kjøre dem.

– Det handler i bunn og grunn om kroner og øre, dessverre. Så enkelt er det, sier han.

LES OGSÅ: Eldre mener de har for dårlig busstilbud i Kvernevik

Gledelig

Tidligere denne uken kom det en pressemelding fra Kolumbus, som viste til vekst i ombordstigning i bussene det siste året. Det synes utvalgslederen er veldig gledelig.

– Det er derfor grunn til å anta at vi får en økning og større interesse på plasser der vi ikke har et godt nok rutetilbud den dag i dag, sier han.

Han forteller RA at han synes Kolumbus gjør en god jobb innenfor det avgrensede handlingsrommet som er, og at tilbudet utvikles og forbedres kontinuerlig. Likevel mener Rügert-Raustein det er selvmotsigende at busstilbudet ikke er optimalt, når det til stadighet snakkes om at man bør velge miljøvennlige alternativer.

– Tingen er den at i et begrenset økonomisk handlingsrom er en til syvende og sist kynisk og ønsker å få mest mulig for den kronen man investerer. De marginale områdene som en kaller det, klarer vi ikke å la leve opp til de målsettingene vi har. Så enkelt er det, og så trist, sier utvalgslederen. Han mener likevel at det er viktig å ikke mistet håpet om å få på plass et bedre busstilbud.

– Hvis vi gir opp håpet så har vi tapt, sier han.

LES OGSÅ: Moi Nilsen: – Støtter Siv, men trist å gi fra oss ballen

– Skal gå regelmessig

Som leder for Madla og Kvernevik kommunedelsutvalg og medlem i utvalg for miljø og utbygging, kommer Lars Peter Endresen (FNB) til å ta tak i Kvernevik-rutene.

– Å eventuelt endre bussrutene er ikke enkelt, men vi kommer til å gå i dialog med Kolumbus for å finne ut hva vi kan få gjort. Det er ikke greit at bussene ikke går etter klokken 18.00, og i to hele måneder hver sommer, sier han.

– Bussene skal gå regelmessig, legger FNB-politikeren til.

Mer fra Dagsavisen