Nyheter

Lorentzen vil være først på elfly

Leif Anker Lorentzen har sluttet som lufthavndirektør ved Stavanger lufthavn. Nå jobber han for å gjøre flyplassen klar for elfly og ledende i landet på området.

Etter at Leif Anker Lorentzen sluttet som lufthavndirektør på Sola i mars arbeider han fortsatt i Avinor – blant annet med selskapets satsing når det gjelder elfly på Stavanger lufthavn.

Mandag møtte Lorentzen Jan Erik Søndeland, Venstres ordførerkandidat i Stavanger og Jon Gunnes, stortingsrepresentant og medlem av transportkomiteen og Venstres samferdselspolitiske talsperson.

– I 2016 sa vi at ambisjonen er å være selvforsynt når det gjelder elkraft innen 2025 på flyplassen. Måten å gjøre dette på er å få ned forbruket, samt egen produksjon av kraft, sa Lorentzen på møtet.

Han fortsatte med elektrifisering av biler og busser og nå elektrifisering av luftfarten som er helt i startgropen.

– Det kommer til å skje en voldsom utvikling når det gjelder elfly i tiden framover, og ser vi hva som skjedde med bilene, kan dette gå voldsomt fort.

Trenger elkraft

Foreløpig er situasjonen på Stavanger lufthavn, Sola at dersom en skulle ha hurtigladet fem elbusser samtidig, ville dette ha tatt hele flyplassens elkapasitet.

Tilgang på elkraft er derfor helt sentralt når det gjelder elektrifisering av luftfarten.

Avinor samarbeider derfor med Lyse og en rekke andre lokale aktører ved å se på måter en kan dekke framtidens kraftbehov. Blant annet har Avinor planer om å produsere egen kraft ved hjelp av sol- og vindenergi. Målet er å ha Stavanger lufthavn, Sola klar for elfly i 2022.

– Avinors visjon er at all innenriks lufttransport skal være elektrifisert innen 2040. Dette vil vokse voldsomt og også gjelde utenlandsflygingene. Det er realistisk elfly når det gjelder alt med unntak av langdistanseflygingene, sa Lorentzen.

Men foreløpig er det kraft som er utfordringen.

Når det gjelder selve de elektriske flyene er disse også noen år unna før fly med et fornuftig passasjerantall er i produksjon – men Lorentzen lover at de kommer.

I starten ser han for seg at frakt av passasjerer til og fra Bergen skjer med elfly.

Fikk 40 millioner kroner

– Men for at vi skal få dette til trenger vi ti ganger så mye elektrisk kraft enn vi har i dag.

Elnett 21 fikk nylig 40 millioner kroner i støtte fra Enova og er et samarbeidsprosjekt mellom Lyse, Forus Næringspark, Stavanger havn, og Avinor.

Målene er mange og et av dem er Stavanger-regionen blir ledende når det gjelder elektrifisering av transport.

Lorentzen tror at elfly vil sette de regionale flyplassene på kartet og føre til langt flere direkteruter.

Ingvald Erga er fagansvarlig for ytre miljø på Stavanger lufthavn, Sola.

Han viste til at i dag må hus være smarte når de bygges.

Smart elnett

– Nå må vi lage et elnett som er smart for hele regionen, et system som kan gi Lyse beskjed når det kommer fly, som vet hvilket vær det vil bli og hvor mye vi kan forvente av solkraft. Vi ønsker å bygge et mikronett av sol- og vindkraft slik at vi får kompetanse på dette og utvikle hele økosystemet når det gjelder lading av elfly, sa Erga.

Målet er å få satt opp solcellepaneler og to vindmøller som skal produsere 16 prosent av flyplassens energibehov.

– Jeg tror at dette handler om kraftutveksling med andre aktører, være litt batteri for hverandre, sa Erga.

Arne Martin Gilberg, som er ansatt i Aircontact Group som forretningsutvikler, var også til stede på møtet med venstrepolitikerne.

Aircontact Group eier blant annet reisebyrået Berg-Hansen. Han tror at elfly kommer til å bli noe stort og han tror at det kommer snart.

Begeistret

– Jeg er begeistret når jeg hører om disse tingene, ikke bare når det gjelder elfly, men også omkring det som går på bærekraft. Berg-Hansen er opptatt av bærekraft, og var det første reisebyrået som sa at vi må reise mindre. Nå tar vi gjerne tre eller fire korte ferier i Europa i løpet av året. Da er det bedre å ta tre uker ferie og sørge for at det bare blir én flyreise, sa Gilberg.

Han sier at de ønsker å være i forkant og at reisene blir gjort på en så skånsom måte som mulig.

– Så kommer elfly rekende på en fjøl – eller som en flaskepost med et godt budskap. Da elbilen kom gjorde vi oss noen tanker, og jeg hadde ikke troen på at det skulle være framtiden. Så tok det bare helt av. El-bilen kommer til å hjelpe elflyet på banen, sa Gilberg.

Han sier at etter et seminar i 2017 satte Berg-Hansen seg ned og så på situasjonen.

– Vi har et enormt kontaktnett i form av kunder og tenkte på hvordan vi skulle få dem over på elfly. Vi så på forskjellige flytyper, men det var ingen elfly av en viss størrelse, sa Gilberg.

Han tror at i løpet av de neste årene kommer flere flyprodusenter med elfly som vil ha en kapasitet ni til 12 seter.

– Og flyprodusenten Zunum sier at de innen 2027 skal ha klart et elfly med 50 seter, sa Gilberg.

Ifølge Gilberg har for eksempel Widerøe vært svært interessert når det gjelder elfly.

– Jeg har stor tro på dette og vi ønsker å være i en posisjon som akselererer utvikling. Vi har noen planer som vi ikke har gått ut med enda, men dette er nok noe som kommer til å gå fortere enn vi tror, sa Gilberg.

– Gode nyheter

Venstres ordførerkandidat, Jan Erik Søndeland, er svært fornøyd med nyhetene fra Stavanger lufthavn, Sola og mener dette viser at Avinor går foran i omstillingen til en grønnere luftfart.

– Venstre ønsker en raskest mulig omstilling til elektrifisert transport og luftfarten er en selvfølgelig del av dette. Det haster å kutte utslippene og derfor er det svært gledelig at Avinor nå melder at flyplassen vil være klare til å ta imot elfly innen 2022. Det er helt i tråd med våre politiske ambisjoner.

Søndeland sender også et lite stikk i retning Bergen, hvor politikere tidligere har uttalt at Bergen vil bli landets første innen elektrifisert luftfart.

– Det er supert at Bergen har ambisjoner, men når vi blir klare med elfly hele tre år før bergenserne, er det selvfølgelig litt artig for en lokalpatriot. Det er Stavanger som er energihovedstaden, nå også innen klimavennlig luftfart.
Men vi deler gjerne erfaringer, så de må bare komme ned på besøk, sier Søndeland.

Han mener dette vil åpne nye forretningsmuligheter for reiselivsbransjen og deres underleverandører, slår fast at Venstre vil gi gode rammevilkår til selskaper som satser på grønn luftfart.

– Jeg vil være en grønn ordfører som presser på og legger til rette for at næringslivet skal finne gode forretningsmuligheter innen klimavennlig reisevirksomhet. Satsingen som nå gjennomføres i regi av Avinor er et stjerneeksempel på hvordan vi kan lykkes med nettopp dette.

Mer fra Dagsavisen