Hotellkjeden har i en reklamekampanje kalt tilbudet i Stavanger-området «hangover breakfast», og Actis har lite til overs for koblingen til russens drikkekultur, skriver Vårt Land.
– Vi har en problematisk kultur med russefylla i Norge, både med tanke på skjenking av mindreårige, vold, hærverk og seksuelle overgrep. Å prøve å gjøre dette til en morsom ting, og attpåtil tjene penger på det, synes jeg virker lite gjennomtenkt, sier generalsekretær Mina Gerhardsen.
– Da er det veldig dumt at en hotellkjede velger å motarbeide det gode arbeidet de lokale hovedstyrene har gjort for å redusere drikkepresset, sier prosjektleder Daniel André Selstø i en landsdekkende del av avholdsorganisasjonen Juvente.
Hotelldirektør Laila Neverdahl ved Clarion Hotel Air sier de ikke hadde til hensikt å ekskludere noen eller oppfordre til alkoholinntak. Målet var å fortelle at de holder frokostserveringen åpen ekstra lenge, slik at også russen som har vært oppe til langt på natt skal få noe å spise.