Stavanger

Køkostnader til fem milliarder

NHO beregner at det i Rogaland koster godstransporten fem milliarder kroner å stå i kø årlig.

Styreleder i NHO Logistikk og Transport, Jan Håvard Hatteland, forteller at det i Rogaland er rundt 2500 biler i godsnæringen og at det koster hver bil 200.000 kroner å stå i kø.

- Jeg representerer 32 ulike bedrifter i transportsektoren, og alle rapporterer om tap i millionklassen på ren køståing, så det er klart at vi her snakker om betydelige summer, sier Hatteland.

- En ond sirkel

Styrelederen spår en ytterligere forverring av køene hvis det ikke legges til rette for en overføring av godstransport.

- Vi vet at det vil være en vekst i godstransporten i årene framover, så det er avgjørende at vi får flyttet transporten over til sjø og bane. På grunn av vekst i andre næringer som påvirker godsnæringen, så blir det en slags ond sirkel som forverrer køene hvis vi ikke tar tak i det nå, sier Hatteland.Ifølge en undersøkelse gjennomført av TNS Gallup for NAF, kommer det fram at Stavanger-køene koster samfunnet 336.751 kroner per minutt. NAFs spesialrådgiver i samfunnsøkonomi, Christer Tonheim er mannen bak Stavanger-tallene og forklarer de på følgende måte.

- Vi har tatt utgangspunkt i rushtidstrafikken, da køene er på sitt verste, når vi har regnet ut hvor mye det koster å stå 1 minutt i kø. Som bakgrunn for beregningene har vi benyttet oss av offentlige kilder fra blant annet Nasjonal Veidatabank, TØIs reisevaneundersøkelse og verdsettingsstudie, flere av SVVs håndbøker og en undersøkelse av TNS Gallup.

Større køkostnader enn antatt

Han forklarer at Stavangers køkostnader sannsynligvis er større enn antatt.

- Basert på de utregningene vi har gjort ligger nok det reelle tallet noe over våre tall, da blant annet ikke alle næringslivskostnader er blitt innberegnet for å forenkle regnestykket, opplyser Tonheim.

Flere næringslivsbedrifter i regionen har nå gått sammen om å stille 15 millioner kroner til disposisjon for en raskere planlegging av Transportkorridor vest for å demme opp kø.

- Næringslivets satsing på veistrekningen som går fra Sømmevågen, via Risavika og til Rogfast-tunnelen viser at det er en vilje til å gjøre noe. Veien blir den første i Norge med to kollektivfelt, der ett blir forbeholdt kollektivtransport og ett godstransport, forteller Hatteland.

Mer fra Dagsavisen