Stavanger

Kannik-støv provoserer

Veien som passerer målestasjonen for luftkvalitet i Kannik, feies ukentlig. Naboveien rengjøres daglig. Dette provoserer Frp. Kraftig.

Njål Hanasand i Statens vegvesen bekrefter overfor RA at riksveien forbi målestasjonen i Kannik normalt rengjøres én gang i uken, i motsetning til sentrumsgater i Stavanger som får daglig overhaling, eksempelvis veinabo Løkkeveien.

Fylkesvaraordfører Terje Halleland (Frp) er provosert:

- Dette virker veldig rart når det er et så sterkt søkelys på målestasjonens resultater om luftkvalitet.

- Er målestasjonen blitt et politisk verktøy?

- Ja, jeg har inntrykk av at denne blir lagt til grunn for politiske vedtak, sier Halleland, som nå vil følge opp saken politisk og administrativt.

Det vil også Leif Arne Moi Nilsen i Stavanger Frp gjøre.

- Når andre omliggende gater sopes en gang til dagen, så blir det for meg å lure folk når du feier denne veien en gang i uken, før det så publiseres målinger om hvor dårlig luftkvaliteten er.

- Tror du oftere rengjøring gir bedre målinger?

- Det sier seg selv, sier Moi Nilsen.

- Hyppig renhold påvirker luftkvalitet

Seniorforsker Dag Tønnesen ved Norsk institutt for luftforskning (NILU) sier at rengjøringsfrekvensen påvirker luftmålingene, men at dette kommer an på blant annet utstyr, varigheten av renholdet, måten renholdet blir gjennomført på, i tillegg til frekvensen.

Miljøkontakt Regine Benz i Statens vegvesen sier forebyggende salting i tillegg til rutinemessig gaterenhold har en «moderat til liten effekt» på luftmålingene eller lokal luftkvalitet i Kannik.

- Det har en relativt liten effekt, men er et tiltak som fort kan gjennomføres og er dermed godt strakstiltak i perioder med dårlig luftkvalitet, sier hun.

Problematisk frost

Kollega Njål Hanasand i Statens vegvesen viser til at lengre frostperioder har skapt utstyrsutfordringer som har svekket rengjøringsfrekvensen.

- Frekvensen er differensiert på ulike områder. Vi har flere intervallområder. I sentrumsområdet er det daglig renhold. Utenfor sentrum er det ukentlig. Så er det alt fra månedlig til én til to ganger årlig i de mest perifere områdene «ute på landet», sier han.

- Hvem avgjør hvilke veier som plasseres i de ulike intervallene?

- Det er driftskontrakter som styrer dette. Dette skjer etter en samlet vurdering hvor årsdøgntrafikk i hovedsak er en tungtveiende grunn.

- Men årsdøgntrafikk skulle tilsi oftere feiing i Kannik?

- Det legges også andre vurderinger til grunn enn årsdøgntrafikk. Dette går på at sentrumsnære områder er mer trafikkerte. Det går på søppel, ferdsel av folk, erfaringer og behov.

- Alt i alt styres dette av penger og tilgjengelige rammer?

- Egentlig ikke. Vi får pengene vi trenger til kontraktene. Men feiing i minusgrader har sine praktiske problemer. Sopingen er ikke så effektiv om vinteren når det er frost og så kaldt som nå. Da trenger du en støvdemping og befuktning for å få opp finstøvet, sier Hanasand.

- Dette dreier seg ikke om manglende vilje til å gjøre jobben. Det er rett og slett vinterforholdene som gjør noe av renholdet mindre effektivt. Nå om vinteren er luftfuktigheten på det laveste. Når luftfuktigheten stiger, binder det mer støv. Også mer vind og nedbør bidrar til å bedre luftkvaliteten, sier han.

Les mer om saken i fredagens papirutgave.

Mer fra Dagsavisen