Stavanger

Jernbane til Forus og Ullandhaug:Lanserer ny kollektivløsning

– Er ikke tog sexy nok for Nord-Jæren, spør Frian Årsnes i Econ Consulting Management.

Frian Årsnes i Econ Management Consulting mener jernbane med dobbeltspor fra Sandnes til Forus, via Ullandhaug og til Paradis stasjon, løser den største kollektivutfordringen på Nord-Jæren – å flytte trafikk fra Motorveien over på kollektivtransport.

– Den opprinnelige konseptvalgutredningen viste at verken bybane eller bussvei flyttet bort særlig mye trafikk fra Motorveien. Ved å la dobbeltsporet fra Egersund til Sandnes på 60 kilometer fortsette 15 km fra Sandnes via Forus til Stavanger, kommer man rundt mange av grunnene til dette. Tog Sandnes-Forus-Ullandhaug Stavanger er derfor ikke et alternativ til bussveien, men en forutsetning for at bussveien skal fungere etter hensikten, sier Årsnes til RA.

– I lett terreng
Han har traséforslaget klart: Sidespor vestover ved Luravika, i kulvert under Bedriftsveien og gjennom høydedraget Håholen, over E 39 sør for Statoil på Lura, på vestsiden av E 39 nordover, i tunnel til underjordisk stasjon på Ullandhaug og videre gjennom Hillevåg til Paradis stasjon.

– En slik løsning vil være arealbesparende og for det meste gå i lett terreng, bortsett fra mellom Sørmarka Arena og Paradis stasjon, sier Årsnes.

Stasjon på Forus
Sentralt i forslaget er en stasjon i flere etasjer som knutepunkt mellom jernbane og bussvei rett over Motorveien, mellom Statoil-bygningene på Forus.

– Det handler om å få transportsystemene på Nord-Jæren til å fungere sammen. Her kan vi få til et effektivt krysningspunkt. En Forus stasjon på tvers av Motorveien vil ikke legge beslag på eksisterende industriareal. Den virkelig store mengden passasjerer er de som ønsker å hoppe av på Forus og Ullandhaug, og dette bidrar til å få opp frekvensen på kollektivtilbudet. Samtidig vil en høy frekvens gjøre at overgang mellom tog og bussvei eller tog og monorail blir attraktivt på grunn av minimale ventetider mellom transportmidlene. Det er kombinasjonen av kollektivtilbud, ikke det enkelte kollektivtilbudet, som gjør utslaget, sier Årsnes.

Han peker på at en stasjon over Motorveien på Forus kan bygges i fire eller fem etasjer, og inneholde servicefunksjoner, næringsbygg og eventuelt også parkeringsanlegg.

– Jernbanespor vest for Motorveien vil gå i terreng som i dag ikke er utnyttet, og lett kunne passere kryssende veier som allerede er løftet for å krysse Motorveien. Det kommer i liten konflikt med veier og eksisterende infrastruktur, sier direktøren.

Han mener det er fullt mulig med en slik utbygging uten at det går ut over store jordbruksarealer.

– Ved å plassere jernbanesporet på pilarer mellom Solasplitten og Ullandhaug vil det bli liten eller ingen konflikt med jordbruk, sier han.

Øker trafikkgrunnlaget
Årsnes peker på planene om å utvide dobbeltsporet med 60 kilometer fra Sandnes til Egersund.

– Forlenges dobbeltsporet med 15 kilometer via Forus og Ullandhaug økes trafikkgrunnlaget, noe som gjør at tiltaket har positiv samfunnsøkonomi isolert sett, og den samfunnsmessige nytten øker betydelig for dobbeltsporet Sandnes-Bryne-Egersund og for eventuelle kryssende kollektivtilbud over Forus, som bussvei eller monorail. Trafikkutfordringene i regionen må ses under ett, ellers vil trafikken på Motorveien øke uansett. Med jernbane til Forus kan du bo på Bryne og ha garantert reisetid på 25 minutter, framfor å sitte i nærmere en time i bil i den verste rushtrafikken, sier Årsnes.

Econs arbeid bygger blant annet på trafikkanalyser for Nord-Jæren.

– Vi laget dem i forbindelse med arbeid med Rogfast og senere oppdateringer og utvidelser, inkludert med mer robuste befolkningsestimater for Rogaland, sier Årsnes.

Direktøren peker på at arbeid med utvidelse av dobbeltspor på Jæren må skje nattetid og i perioder.

– Ved rasjonell drift kan utbyggingen bli langt billigere ved at maskineriet utnyttes i perioder til å bygge strekningen Sandnes-Forus-Ullandhaug-Paradis, sier Årsnes.

Stasjon på Ullandhaug

Han mener en underjordisk stasjon øst for Universitetet på Ullandhaug, nord for Ipark og Oljedirektoratet og vest for et eventuelt nytt sykehus, vil være en god løsning.

– Universitetet og et eventuelt sykehus har stort trafikkgrunnlag store deler av døgnet, med ansatte, studenter og besøkende, sier Årsnes.

Gode forbindelser til Forus, universitet og sykehus gjør det også mer aktuelt å bo langs Jærbanen og jobbe på Forus eller Ullandhaug.

– Slik kan distriktet få arbeidskraft som kan bo på steder som ikke har Stavangers høye boligpriser, sier analytikeren, som nylig presenterte planene for flere hundre næringslivsaktører på Forus-møtet.

Sandnes nord og Åsen

Årsnes ser også for seg stasjoner ved Håholen og ved Motorveien på Åsen.

– Slik kan Kvadrat, Sandnes nord, Sørmarka Arena og boligområdene på Åsen få bedre kollektivtilbud, sier direktøren.

– Spennende tanker

– Det er spennende tanker Årsnes har. Og det er kostbare løsninger han presenterer, sier Ellen Solheim til RA.

Lederen i samferdselsutvalget i Rogaland fylkeskommune peker på at det er staten gjennom Jernbaneverket som har ansvar for jernbanen, mens fylkeskommunen har ansvar for fylkesveier, kollektivtransport og ferjedrift.

Fylkesutvalget er bare høringsinstans når Jernbaneverket lager fireårige handlingsplaner, som igjen forankres i nasjonal transportplan (NTP). Den NTP som gjelder nå, er for perioden 2014–2023.

Langt fram

– Det ligger i beste fall an til at en kan få påbegynt videreføring av dobbeltsporet fra Sandnes og sørover seint i perioden, sier hun og peker på at det først må utarbeides en konseptvalgutredning.

– Det har vært tverrpolitisk enighet om å bygge dobbeltspor fra Sandnes til Eigersund og fullføre fire mil med sammenhengende bussveier i Stavanger-Sandnes-Sola. I tillegg vil vi ha egne kollektivfelt på motorveien Stavanger-Sandnes, sier Solheim. Hun mener uansett at forslaget til Årsnes har noe for seg.

– Årsnes bør ta kontakt med Jernbaneverket og presentere sine planer for dem. Han må med andre ord få Jernbaneverket overbevist om at planene er gode og realiserbare, slik at de eventuelt kan komme med forslag til prosjekter i neste NTP, sier Solheim.

Mer fra Dagsavisen