Stavanger

Hinna-Hillevåg-køen:– Derfor blir det kaos

Fylkesleder i Frp, Kari Raustein refser dagens kollektivløsning og mener de lange køene på strekningen Hinna-Hillevåg skyldes lysreguleringene i flere lyskryss.

I løpet av det siste året har det spesielt i rushtrafikken dannet seg uvanlig lange køer på strekningen mellom Hillevåg og helt til Gausel. Flere bilister har kontaktet Statens vegvesen og byens politikere i håp om å løse trafikkproblemene, og Kari Raustein mener noe må gjøres umiddelbart.

– Denne løsningen hvor bilene får rødt lys når bussene skal gjennom rundkjøringene er nesten en vits. Det røde signalet blir stående på altfor lenge, slik at det danner seg store køer. På grunn av denne ordningen er det kø helt fra Hinna og langt inn på Mariero om morgenen. Sånn kan vi ikke ha det, sier Kari Raustein.

Anarki
Politikeren forteller at enkelte bilister blir så leie av kødannelsene at de gir blanke i lyssignalet. Det kan ifølge Raustein føre til flere trafikkulykker i framtiden.

– Det sier seg selv at farligheter oppstår når bilistene blir så irriterte at de gir blanke. Jeg frykter flere farlige ulykker i tiden som kommer, sier hun.

Nestleder i kommunalstyret for byutvikling (KBU) Kristen Høyer Mathiassen (H) bekrefter at han er klar over problemstillingen på strekningen.

– Vi har også fått flere henvendelser og jeg har vært på inspeksjon med Statens vegvesen. Tidsinnstillingen for når lyset er grønt eller rødt er slik vi ønsker, sier Kristen Høyer Mathiassen.

Samtidig påpeker han at løsningen er laget slik for å lokke flere til å bruke kollektivtransporten.

– I disse områdene bor noen av de rikeste i vår region, og vi ser stadig at det sitter kun en person i bilene. Løsningen er en gulrot for å flere til å bruke de kollektive løsningene, sier Høyer Mathiassen til RA.

Vegvesenet inspiserte
Bjørn Kristian Røyland i Statens vegvesen bekrefter at de har inspisert lysreguleringene sammen med kommunen.

– Vi kommer til å fortsette med ordningen som den er i dag fordi bussene har en klar prioritet sammenlignet med bilene. Køene danner seg når bussen blir stående på holdeplassen for å ta i mot eller slippe av passasjerer. Lyset blir ikke grønt før bussene har passert helt gjennom. Dette skaper noe kø, men i disse områdene skal bussene prioriteres, sier Røyland

Kari Raustein rister oppgitt på hodet over tankegangen.

– Vi har ikke godt nok utbygget system til å lokke alle over til kollektive løsninger. Det å bare prioritere buss fører til lengre kjører. Vi må kunne ha to tanker i hodet, sier Raustein.

Mer fra Dagsavisen