Nyheter

Elever vil ikke ha på webkamera

Elever og studenter skruer av kameraet når de har hjemmeundervisning. Det kan påvirke kvaliteten på undervisningen.

Det er ikke obligatorisk å ha på webkameraet på videregående skoler eller på Universitet i Stavanger (UiS), og stadig flere lærere opplever å undervise til svarte skjermer.

Philip Lundberg Jamissen, leder i studentorganisasjonen StOr ved UiS, bekrefter at det ikke er vanlig å ikke ha på kameraet når man har hjemmeundervisning.

– Jeg kan se for meg at det kan gå negativt utover kvaliteten. Forelesere kan synes det er kjipt med svarte skjermer, samt at uten kamera kan man lettere gjøre noe annet eller gå ifra PC-en, sier Jamissen.

Han mener det kan være mange grunner til at studentene ikke vil ha på kameraet, og viser til at noen kanskje ikke vil vise hjemmet sitt, eller at man opplever undervisningen som en stream og ikke en videosamtale.

LES OGSÅ: Graver under Domkirken: – Vet vi vil finne skjeletter og gravsteder

Tyngre undervisningssituasjon

Gunn Reidun Tednes-Aaserød, leder i Utdanningsforbundet Rogaland, mener også at avslåtte kameraer går ut over kvaliteten på undervisningen.

– Du fanger opp ansiktsuttrykk, kroppsspråk og får en bedre dialog med elevene, derav også en bedre undervisningssituasjon, om kameraet er på.

Lærere i videregående opplæring opplever stadig flere svarte skjermer, ifølge Utdanningsforbundet.

– Det gjør selve undervisningssituasjonen tyngre både for lærere og elever. Samt at det skaper usikkerhet om hvorvidt elevene er til stede i undervisningen eller ei. Det er ikke uten grunn at også lærerne i størst mulig grad ønsker å ha elevene fysisk på skolen såfremt at smittevernsituasjonen sier at det er forsvarlig, påpeker hun.

LES OGSÅ: Utvikler digital løsning for ensomme studenter

– For mye oppmerksomhet

Solveig Vik, ungdommens fylkesordfører i Rogaland, tror at det er noen elever som ikke ønsker å ha på kamera fordi de ikke er komfortable med at andre medelever eller lærere skal se hvordan de har det på hjemmebane.

– Det er store forskjeller mellom hjemmene til elevene og dette skal de få lov til å holde for seg selv. Mange elever har fristedet sitt på skolen der de kan ha sin egen fantasiverden og denne blir enkelt ødelagt ved kamera under hjemmeundervisningen, sier Vik.

– Ungdom liker ikke at man skal bli fremstilt på kamera på denne måte. Til vanlig i et klasserom får man ikke like mye oppmerksomhet som når man har på kamera på for eksempel Teams, legger hun til.

Selv synes Vik det er kjekkere når andre har på kameraet, og mener det minner mer om undervisning i klasserommet. Hun tror lærerne oppfordrer elevene til å ha på kamera for at det ikke skal være så ensomt for verken læreren eller elevene.

– Det kan enkelt bli oppfattet feil av elevene ved at lærerne gjerne kan bli krasse når elevene gjerne nekter å ta på kamera. Mange ser gjerne bare hvor enkelt det er å skru av kamera, men ikke hvordan det påvirker lærerne. I denne situasjonen er det vanskelig å finne et godt kompromiss mellom elever og lærere, derfor er det beste fysisk undervisning i klasserom, sier Vik.

Ikke et problem i grunnskolen

Irene Lambrigtsen Salthe, leder for Utdanningsforbundet Stavanger, sier medlemmene deres i grunnskolen ikke melder om at dette med å ha kamera av eller på som en utfordring.

– Grunnskolen har hatt lite behov for å drive digital hjemmeundervisning, selv i rød beredskap. Elevene har i stor grad vært på skolen, påpeker hun.

Prorektor ved UiS, Astrid Birgitte Eggen, sier til NRK at undervisningssituasjonen skal være så autentisk og naturlig som mulig, uansett om du sitter i et auditorium eller hjemme på hybelen din, men at UiS ikke kan tvinge noen til å ha på kameraet.

Mer fra Dagsavisen