Stavanger

– Behovet for nettverk er ekstra stort i disse tider

Hvor viktig er kjennskap og vennskap i arbeidslivet? I Stavanger har det de siste årene dukket opp flere aktører innen nettverksbygging.

Det er tirsdag og klokken har så vidt passert 08.30. Hos Innovation Dock på Siriskjær har de invitert til Open Coffee, et uformelt frokostmøte for næringsaktører, gründere og kreative sjeler i den østre delen av Storhaug. Praten går om løst og fast. Noen er Open Coffee-debutanter, men de fleste har deltatt før. Det viktigste er å snakke sammen, utveksle ideer, som kanskje kan bidra til nyskaping i bydelen.

Gårsdagens vert var Nils-Henrik Stokke. Gründeren er én av grunnleggerne av Innovation Dock og Mathallen. I tillegg var han med å starte Nettverk Stavanger for fem år siden. I dag har nettverket 6000 medlemmer. Med andre ord, Stokke vet litt om viktigheten av å ha et stort nettverk hvis du ønsker å skape noe.

– Er nettverksbygging enda viktigere i trange tider?

– Å ha et nettverk er alltid viktig, men behovet kommer kanskje ekstra godt til syne nå. De som har bygd nettverk over flere år har en fordel på arbeidsmarkedet, mener Stokke.

På spørsmål om det er penger å hente i nettverksbygging, er svaret fra Stokke todelt.

– Både ja og nei. I Nettverk Stavanger er alt basert på frivillighet. Arrangementene er til kostpris og mindre enn det. Når det gjelder Open Coffee, er det en åpen, gratis samling, hvor vi får muligheten til å vise hva vi driver med, sier han.

Mingling på Mixer

Fredag er det klart for, Mixer, Nettverk Stavangers flaggskip. Fredagens samling er den ellevte i rekken – rundt 300 deltakere er klare for profesjonell og sosial mingling. I løpet av kvelden får de som vil det komme med en såkalt «pitch», en 90 sekunders presentasjon av seg selv eller bedriften de jobber i.

– Dette var noe av det vi fikk mest positive tilbakemeldinger på ved forrige arrangement. Mange ønsker en arena å vise seg fram på. Det handler om å fortelle andre at du er der, og hva du kan bidra med. Du får anledning til å synliggjøre kompetansen din, og skape muligheter og forretningsforbindelser, sier Mixer-ansvarlig Silje Finnskog Jensen.

I likhet med Stokke tror hun behovet for nettverksbygging viser seg ekstra godt i takt med at arbeidsmarkedet blir tøffere.

– Nettverksbygging er alltid viktig, nettopp for å være forberedt når nedgangstidene kommer.

Ung samling

U37 er Næringsforeningen i Stavanger-regionens nettverk for folk under 37 år. Gruppen startet opp i fjor høst. Målet er å arrangere fire nettverkssamlinger i året.

U37-leder Arnstein Torsvoll oppsummerer det første året slik:

– Da vi samlet U37, gikk vi inn med gode hensikter. Målet var at unge skulle finne fotfestet i et nettverk, men vi har slitt litt med å holde folk engasjert året gjennom, sier Torsvoll.

Til tross for varierende oppslutning, mener han arbeidet med U37 har vært nyttig.

– Vi har flere historier om folk som har fått jobb gjennom nettverket, og om folk som har truffet hverandre og skapt ting sammen. Neste år håper vi på et hardere nedslagsfelt og satser mer på det faglige, sier han.

Mingling og veldedighet i utelivet

Nettverksbygging har også gjort sitt inntog i byens uteliv.

Ett eksempel på det er arrangementet «Networking with champagne and cocktails at hand» på Backstage. Det som opprinnelig startet som en venninnekveld for 20 kvinner har nå blitt et fast arrangement hver høst. Det er Sue Berg og Elisabeth Svela som står bak. Arrangementet er kun for kvinner, og overskuddet fra kvelden går til kreftsaken. Sist fredag var 160 kvinner samlet, og de fikk inn over 30.000 kroner til Rosa sløyfe-aksjonen.

– Kombinasjonen av nettverksbygging og veldedighet har vist seg å slå an, sier Sue Berg og fortsetter:

– Hensikten er å gjøre hverandre sterkere. Vi har et stort nettverk av sterke kvinner i næringslivet i Stavanger som er med og bidrar, blant annet gjennom å donere gavekort.

– Og menn har ingen adgang?

– Nei, menn har vært involvert i arrangementet, men her er det «sisterhood» som gjelder – i hvert fall den første delen av kvelden. Etter klokken 23.00 åpner vi dørene for alle, sier Berg.

– Flere ser viktigheten av å samarbeide

Behovet for samarbeidspartnere er drivkraften til nettverksbyggerne.

BI-forsker Morten Abrahamsen sier det er flere grunner til at vi ser et oppsving av profesjonelle nettverk.

– Både bedrifter og privatpersoner ser viktigheten av å samarbeide. Du er nødt til å samarbeide med andre aktører for å komplettere deg selv, sier Abrahamsen og legger til at nettverkstankegangen har lange tradisjoner.

På 80-tallet kom det nye teorier for hvordan bedrifter skulle samarbeide. Michael Porters teori om næringsklynger går ut på at en klynge av bedrifter innen samme næring kan realisere stordriftsfordeler gjennom samarbeid.

– Bedriftsklyngene vokser fram enten av økonomiske grunner, eller andre fordeler ved samarbeid og deling. Personlige nettverk handler mye om det samme, sier Abrahamsen.

Med mange digitale nettverk går prosessen fortere nå enn før.

– Hvor skjer det interessante ting som jeg vil være en del av? Teknologien gjør det lettere å kommunisere, samarbeidet blir enklere med digitale verktøy, sier BI-forskeren.

– Egne kvinnenettverk. Har det noe for seg?

– Man må tenke på hvem nettverket er for. Spesialiserte nettverk, enten i forhold til kjønn eller profesjon, har jo en funksjon for dem som er med. Hensikten er å bidra til å hjelpe hverandre fram, og utveksle erfaringer. Da er ett av poengene å finne en gruppe som er interessant for deg, avslutter Abrahamsen.

Mer fra Dagsavisen