Da 100-Ugå startet opp i Sandnes i februar 2014, var det cirka 10.000 retter som ble servert for en hundrelapp. Under uken i september 2016 hadde antall serverte retter økt til 39.596, og denne uken forventes tallet å øke ytterligere.
– Målsettingen denne gangen er at vi skal runde 50.000, sier markedssjef i Sandnes Sentrum AS, Sigrun Gabrielsen.
– Jeg blir ikke forundret hvis vi når det målet. 100-Ugå har hatt en utrolig vekst de siste årene, legger hun til.
Femdoblet budsjett
Selv om 100-Ugå har hatt sponsorinntekter helt fra oppstarten, har interessen fra både sponsorer og serveringssteder økt betraktelig.
– Sponsorinntektene har økt for hvert år. Da vi startet hadde vi 50.000 kroner i budsjett, mens nå er det femdoblet, sier Gabrielsen til RA.
I tillegg opplever de stor pågang fra serveringssteder som ønsker å være med, så nytt av året er at hvert spisested som ønsker å være med må betale 1000 kroner.
– Det er jo ikke en høy sum for å få være med, og dette er ikke et prosjekt vi tjener penger på. Med inntektene fra sponsorene og spisestedene har vi penger vi kan bruke på markedsføring av 100-Ugå, sier Gabrielsen.
Folkelig konsept
Hun tror det er et konsept folk liker godt, og at det favner mange.
De første årene var det et par ildsjeler som tok ansvar for å få uken til å gå rundt, men nå har det blitt så stort at det har blitt ansatt en prosjektansvarlig for 100-Ugå av Værtskapet i Sandnes.
– At bransjen har stått samlet og hatt noen ildsjeler i front tror jeg har vært alfa og omega for dette prosjektet, sier hun.
Gabrielsen tror hemmeligheten bak suksessen er enkel:
– Samarbeid, samarbeid, samarbeid, sier hun.
– Du kan ikke vinne krigen alene. At alle har stått sammen om dette har gjort 100-Ugå til den suksessen det har blitt, sier Gabrielsen.
God vekst for matfestivalen
At 100-Ugå har gitt Sandnes sentrum et løft, er ikke Gabrielsen i tvil om.
– Vi ser at servering og mat blir viktigere og viktigere i utviklingen av sentrum. Netthandelen er vår største konkurrent, og da blir serveringssteder og velværetilbud desto viktigere for å få folk fysisk inn til byen, sier Gabrielsen.
Varehandelsrapporten fra SR-Bank viser at omsetningen innen varehandel i Sandnes Sentrum er på 2.197 milliarder en vekst på 15,9 prosent fra 2009 til 2015.
– Dette er veldig positive tall, og det er godt å se en pil som peker oppover, sier Gabrielsen til RA.
Vil nå flere
På Facebook er 50 prosent av følgerne til 100-Ugå fra Sandnes, mens 31 prosent er fra Stavanger, og de resterende prosentene er spredt rundt om i regionen.
– Disse tallene indikerer at det ikke bare er Sandnes-folk som bruker 100-Ugå. Målet vårt i år er å nå enda flere, sier Gabrielsen, og legger til at de har delt ut menyer i postkasser på Ålgård, Sola, Klepp og Bryne.
– Vi vil vise fram mangfoldet i Sandnes og alt sentrum har å by på, sier hun.
– 100-Ugå løfter Sandnes, og er med på å sette byen på kartet, avslutter Gabrielsen.