Stavanger

Frykter Ryfast-bråk

Venstre-politikeren Helge Solum Larsen er redd for at det blir langt mer trafikk på Motorveien med to tunnelløp i Ryfast.

- Hva blir konsekvensene for krysset mellom Motorveien og Madlaveien? Hvordan skal hullet se ut på andre siden med firefelts vei?spør Helge Solum Larsen.

Byutviklingspolitikeren er i tvil om Statens vegvesen ser konsekvensene av sine egne forslag når de har funnet ut at Hundvågtunnelen må bygges med to parallelle tunneler - begge med to kjørebaner.

EU stiller dette kravet av sikkerhetsgrunner.

To tunneler

Årsakene til at Vegvesenet dobler tunnelene er de nye trafikktallene. Prognosene for tunnelen fra Solbakk i Strand til Hundvåg er økt fra 3500 til 5000 biler i 2011 - det antatte åpningsåret. Fra Hundvåg til Stavanger er trafikkanslaget økt fra 8000 til 17.000 biler.

- Konsekvenser

Helge Solum Larsen mener økningen i trafikk og kjørefelt får store konsekvenser i den andre enden av Ryfast - det vil si i krysset Madlaveien og Motorveien.

-Betyr dette at E39 også forskyves?Snakker vi om helt andre veiløsninger eller et større veianlegg?Hva blir konsekvensene for E39 og Kyststamveien?Dette er spørsmål Vegvesenet må svare på, sier Helge Solum Larsen.

Igår kom det til fulle fram at Ryfast-konflikten har flyttet seg sørover. Ifølge NRK Rogaland truer Schancheholen velforening Stavanger kommune med rettssak for å få gjort noe med støyplagene. Med Ryfast blir det enda mer støy, frykter beboerne like ved siden av Motorveien. Deres egne målinger viser 70 desibel i de verste områdene, mens gjennomsnittet er 64-65 desibel. Maksgrensen er 55 desibel, ifølge NRK.

Prosjektleder Jan Olav Skogland i Statens vegvesen bekrefter at de oppjusterte trafikktallene i Hundvågtunnelen forplanter seg sørover.

- Transportmodellen viser at det blir 70.000 ÅDT (årsdøgntrafikk - red. anm.) på lenken mellom Eiganestunnelen og Schancheholen. Dette skyldes den antatte fordelingen mellom Hundvågtunnelen og Bybrua og er noe mer enn i reguleringsplanen, sier Skogland.

-Det er ganske mye, men det er planlagt seks felt på den biten for å sikre god avvikling til og fra Motorveien og til og fra Eiganestunnelen.

Skogland framholder at den økte trafikkmengden ikke får store konsekvenser der Hundvågtunnelen går sammen med Eiganestunnelen.

Ingen endringer

- Det blir ingen endringer i Eiganes sør. Tunnelen vil gå med to løp fra Hundvåg og flettes inn i Eiganestunnelen, sier prosjektlederen.

Eiganestunnelen er etappe to i den planlagte veibyggingen under Stavanger sentrum, og de permanente støytiltakene blir ikke bygd før denne tunnelen er ferdig.

-Vi frykter økningen i støy mens vi venter på Eiganestunnelen. Fram til nå har vi trodd at trafikken fra Hundvåg bare skulle utgjøre en liten del, sier Gabrielle Brennhaugen i Arbeidsgruppen for kulvert.

Mer fra Dagsavisen