Kronprins Haakon får mye kritikk for sitt engasjement i Global Dignity Day. FOTO: GORM KALLESTAD/NTB SCANPIX

– Uryddig av kronprinsen

Stian Seland i Norges barne- og ungdomsorganisasjoner er kritisk til tronarvingens rolle i Global Dignity Day.

 

Av Hanad Ali, Ester Nordland og Katrine Strøm

Debatten har rast etter at lærere i Dagsavisen gikk hardt ut mot kronprins Haakons arrangement Global Dignity Day. Blant annet kritiserte de det pedagogiske opplegget og de mener kronprinsens verdighetsdag i verste fall kan være skadelig for elever.

Global Dignity Day (GDD) er et årlig arrangement som ble stiftet av blant andre kronprins Haakon.

Arrangementet, som har til mål å fremme verdighet blant ungdom, har fått tilgang til norske skoler over hele landet. Også ungdomspsykolog Willy Tore Mørch mente også at det kunne være skadelig for barn og unge i skoleregi å utlevere dype og personlige ting i plenum, særlig når det ble filmet og delt i andre settinger senere.

Uryddig

Nå får kronsprins Haakon også kritikk for sitt engasjement av Stian Seland, styreleder i Norges barne- og ungdomsorganisasjoner (LNU).

– Kronprinsen utviser en uryddig og mangelfull rolleforståelse som ikke er en framtidig konge verdig, sier Seland til Dagsavisen.

Han mener det er uheldig at et medlem av kongefamilien blander seg inn i hva elever gjør på skolen.

LNU har de hele 500.000 medlemmer i ryggen. Etter initiativ fra Elevorganisasjonen og Skeiv Ungdom har de vedtatt en resolusjon om at kronprinsen må trekke seg fra Global Dignity Day.

Etter at GDD ble innført har flere skoler måttet skyve FN-dagen, Operasjon Dagsverk eller andre opplegg som er en del av læreplanen, ut av skolen.

LES HEGE ULSTEINS KOMMENTAR: Kronprinsipper

Lærere reagerer

– Mange lærere har reagert på dette, sier styrelederen i LNU.

Lærerne mener det er sentralt at elever lærer om FNs betydning for det internasjonale samfunnet og at det er problematisk at GDD konkurrerer mot FN-dagen.

– Da bør GDD heller flyttes til en annen måned, sier Seland.

Metodene som blir brukt av GDD, er også kontroversielle. Opplegget baserer seg på at elever presenterer verdighetshistorier. Seland påpeker at organisasjoner som jobber for likeverd og mot diskriminering, er opptatt av å skape toleranse, empati og forståelse for mennesker som er utsatt for diskriminering. Derimot mener han at metoden til GDD forutsetter at de som lærer om diskriminering, ikke har opplevd det selv.

– Majoriteten blir dermed invitert til å definere verdighet for minoriteten, sier han.

Følg Dagsavisen på Twitter og Facebook!

Forsvarer prosjektet

Det er svært sjelden kronprinsen går ut i mediene og kommenterer en pågående debatt, men i går valgte han å svare på hvordan han opplever kritikken da kronprinsparet var i Drammen for å åpne konferansen «Energetics – flerkulturelle ressurser, innovasjon og verdiskaping». Etter konferansen fikk Dagsavisen anledning til å stille et kort spørsmål.

– Lærere har gått hardt ut i Dagsavisen, og mange vil ikke lenger være med å arrangere Dignity Day. Hva svarer du kritikerne?

– Jeg synes Tho­mas Horne svarte fint på det og håper dere tar inn hans svarinnlegg. Vi inviterer dere også til å være med ut på en skole på onsdag så dere kan se selv hvordan det foregår. Det var heller ikke helt riktig det som ble framstilt i avisen, svarer kronprinsen.

– Hva da?

– Det som gjelder historiene som fortelles og mulige virkninger av dem. Vi legger vekt på de positive historiene og hjelper til med å velge og formidle disse på en god måte, sier kronprinsen før han haster videre.

Thormas Horne i Dignity Day svarer på kritikken

– Må ikke føle press

Steffen Handal, som er leder i Utdanningsforbundet, vil ikke stille seg til doms over dem som er med på Global Dignity Day.

– Men skoler og lærere må ikke føle et press på at de må delta. Det er viktig at det er frivillig og at skolene og lærerne er enige om at de ønsker å gjøre dette, sier han.

Leder Solveig Hvidsten Dahl i Skolelederforbundet sier at tiltaket er viktig.

– Å jobbe med disse spørsmålene, er innenfor skolens oppdrag. Men om det er den måten skolene skal jobbe med temaet på, er noe annet. Det er det ulike meninger om. Mange mener det er for tidkrevende og at man ikke får det utbyttet man kunne forvente. Andre mener det skaper stort engasjement og at Global Dignity Day løfter temaet på en god måte, sier Solveig Hvidsten Dahl.