I lyset fra «The Color Beneath»: Elisabeth Vatn, aktuell på åpningen av årets Ultima-festival. FOTO: KNUT BRY/ULTIMA

Ultima-festival i solnedgang

Årets Ultima skal ut i naturen. Det starter i kveld i skulpturparken på Ekeberg.

– Ved å spille i Ekebergparken viser vi fram naturen i byen, på flere måter, sier Elisabeth Vatn, pianist, komponist, og en av Norges få utøvere på sekkepipe.

«Om natur» er tema for årets Ultima-festival, som åpner i dag og varer til 19. september.

På festivalens første dag gjør Vatn sin første av en serie solnedgangskonserter i skulpturparken, i vannreservoaret der den amerikanske kunstneren James Turrell har laget to lysinstallasjoner.

Ved solnedgang

Vatn har laget og spilt inn verket «The Color Beneath» i Turrells installasjon ved samme navn. Verket blir gitt ut på plate denne uka, og fremføres ved solnedgang 18.30 torsdag til og med søndag, med en egen soloppgangskonsert 06.00 søndag morgen.

– Lyset i dette rommet er helt spesielt, det finnes ingenting som ligner, og også akustikken var spennende. Rommet satte umiddelbart i gang noen musikalske refleksjoner hos meg, sier Elisabeth Vatn.

Verket fremføres av Vatn på bl.a. harmonium og sekkepipe, sammen med Anders Røine på bl.a. langeleik og fele. Begge er eller har vært aktive folkemusikkutøvere.

– Det verket vi gjør nå, forholder seg til folkemusikken bare gjennom instrumentene. Vi prøver å utvide instrumentenes muligheter, sier Vatn.

Nattlig vandring

Samtidig som Vatn spiller «The Color Beneath», fremfører Nils Petter Molvær sitt bestillingsverk «Lucid Dreaming» utenfor i Ekebergparken. Her blir publikum ledet i en nattlig vandring gjennom stier i skogen, med Molværs musikk og video- og lyseffekter av trondheimskunstneren Pekka Stokke.

Festivalen feirer i år 25-årsjubileum og den offisielle åpningen finner sted i Oslo Konserthus i kveld. Oslo-Filharmonien framfører Messiaens Turangalia-symfoni. Til stede er kulturminister Thorhild Widvey og festivalens beskytter Kronprins Haakon.

– Gjennom 25 år har Ultimafestivalen bygd en helt sentral posisjon i norsk musikkliv. Den har udiskutabel status både i fagmiljøer og musikkmiljøer, og er blitt en populær festival som også tiltrekker seg et ungt publikum, mener Elisabeth Vatn.