Programvare: Uber bruker programvare, med en funksjon kalt «Greyball», for å unngå falske kunder. Samtidig kan de luke ut dem som er på oppdrag fra myndighetene. Her fra Ubers hovedkontor i San Francisco. FOTO: NTB SCANPIX

Uber unngår kontroll

Uber har programvare for å unngå myndighetenes klør. Også i Norge.

Ifølge The New York Times har Uber brukt et program for å unngå uønskede reisende, som de kaller det. Nå brukes det i Oslo.

Programmet Greyball ble benyttet i Boston, Paris og Las Vegas, og i land som Australia, Kina og Sør-Korea, som en del av Ubers Violation of terms of service (VOTS). Programmet er altså der for å luke ut falske kunder, men dette kan også brukes til å unngå myndighetene.

Greyball samler opplysninger som kredittkort, adresse, tidspunkt, strekning og navn, for så å avgjøre om det er en fra Skatt Øst eller kanskje politiet som har bestilt en tur på «firmakortet». Programmet har vært i bruk siden 2014.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Les også: Leder: Uber-romantisk delingsøkonomi

Program

Dagsavisen spurte Uber i Norge om de kjenner til eller bruker et slikt program. Og ja da, de bruker et slikt program, også i Norge.

– Programmet hindrer falske kunder og dem som bryter med våre retningslinjer, det være seg om det er noen som ønsker å skade våre sjåfører, konkurrenter som vil hindre og sabotere vår operasjon eller motstandere som går i ledtog med myndighetene i hemmelige «anslag» for å sette opp feller for våre sjåfører, skriver Uber i en e-post til Dagsavisen.

Les også: Taxiforbundet anmelder over 100 Uber-sjåfører

Innrømmer

Uber innrømmer altså at de har verktøyet for å holde myndighetene unna og de gjør det samtidig som deres tjeneste UberPop fortsatt opererer på kant med loven.

Dagsavisen forsøkte å få en kommentar fra Oslos Byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Nguyen Berg, uten hell. Via hennes byrådssekretær får vi beskjed om at byråden ikke ønsker å kommentere saken.

Lov

Ifølge New York Times hevder Uber at de bruker denne programvaren kun i byer hvor de allerede har lov til å operere.

Dette er altså i strid med hva Uber Norge sier til Dagsavisen.

Uber USA hevder også at programvaren minimerer antall bomturer og falske passasjerer.