Nyheter

Etiker i en uetisk bransje

Oslo-gründer og daglig leder i klesmerket Fair & Square, Sigmund Hegstad, vil gjøre et oppgjør med klesindustriens urettferdighet.

Bilde 1 av 4

Med det grønne skiftet og forbrukernes økte oppmerksomhet rundt forurensning, plast og etiske arbeidsforhold, bytter stadig flere plastposen med handlenett, kjøper mer second-hånd og kildesorterer.

Likevel har noen kleskjeder blitt gigantiske, og avkastningen går slett ikke til arbeiderne. Elendige arbeidsvilkår, helseskadelige arbeidsplasser og en lønn man så vidt overlever på; for at vi skal kjøpe en T-skjorte til femtilappen. Denne urettferdigheten vil Sigmund Hegstad, daglig leder for klesprodusenten Fair & Square, bidra til å endre.

Populær pop-up

– Vi ønsker å skape gode arbeidsplasser i bransjen, istedenfor å kreve at andre skal gjøre det. Det merkevaren vår står for er etisk produksjon og gode arbeidsforhold, forteller Hegstad, som også var en av initiativtakerne til klesprodusenten.

Fair & Square har sitt eget merke som de selger i nettbutikk og noen fysiske butikker. De fleste Fretex-butikker bærer merket, og Dianas salonger på Grünerløkka og Just Fashion i Prindsens gate har utvalgte varer.

Hovedkontoret ligger i Oslo, og i mai og juni hadde de en pop-up butikk i Prinsens gate. Det var svært vellykket, ifølge Hegstad, og kun to år etter lanseringen av merket har de fått mange kunder. Han opplever at etisk produksjon er noe forbrukerne bryr seg om.

Les mer om temaet: – Uakseptable arbeidsforhold

Norske arbeidsvilkår

Måten de kan garantere gode arbeidsforhold er å produsere klærne selv.

– Vi har en målsetting om å ta over alle produksjonsledd etter hvert, så vi kan garantere gode arbeidsforhold under hele produksjonsprosessen. I dag så er vi avhengig av leverandører av stoff, tråd og innpakning, men vi har et mål om å produsere bomull og andre varer selv i framtida. Klærne syr vi selv på våre egne fabrikker i Kina.

Arbeiderne i Kina har tilnærmet norske arbeidsvilkår. Betalt mammapermisjon, fri i helgene, 37,5 timer arbeidsuke og betalt ferie. Til sammenligning er en vanlig arbeidsuke for tekstilarbeidere opptil 80–90 timer i uka.

– Vi konkurrerer jo ikke på pris, men heller på gode arbeidsforhold og kvalitet, sier han, men legger også vekt på at prisene deres ikke er mye høyere:

– Selvfølgelig får vi ikke til de samme prisene som de aller billigste plaggene hos de største kjedene. En T-skjorte hos oss koster 399 kroner, og det er mange andre kjeder som har lik pris, men som ikke er etisk produsert. Der ender personen som faktisk produserte plagget opp med veldig lite av pengene.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Urettferdig industri

Fabrikken ligger i Fenghuang og de har for tida elleve ansatte. Til sammen kan de produsere rundt 2000 plagg i måneden, ifølge nettsidene deres.

– Våre arbeiderne har mulighet til å fortsatt bo hjemme og ta vare på barna sine og ha god kontakt med familien. Det som er en vanlig situasjon for tekstilarbeidere er at de må flytte fra hjemmet sitt og ut til kysten der fabrikken ligger, og så ser de familien sin kanskje bare en gang i året.

Hvorfor er det så viktig å være et alternativ til den masseproduserende klesindustrien?

– Vi håper jo på at vi ikke trenger å være alternativet, men heller at hele bransjen beveger seg i den retningen. Det er viktig at kunder, produsenter og butikker går i den retningen sammen.

Dagens klesindustri er urettferdig, vektlegger Hegstad.

– Sånn som det er nå er det mange mennesker i produksjonsland som subsidierer vår rikdom med sitt eget liv og helse og familietid. Det ønsker vi å gjøre noe med.

Les også: Skaper norsk mote i fengselet

Etisk forbruker?

Ingun Klepp er forbruksforsker og ekspert på klesproduksjon og bærekraftig forbruk ved SIFO. Hun har tidligere uttalt seg i media om nordmenns forbruksvaner.

– Å produsere klær er en lang verdikjede og det er mange involverte. Det har vært mest oppmerksomhet rettet mot arbeidsforholdene i de siste leddene, altså på fabrikkene, og det med god grunn. Det har vært mange skandaler og avdekking av dårlige arbeidsforhold, men det er ikke bedre arbeidsforhold i de andre arbeidsprosessene. Det er nok aller verst hos bomullsprodusentene. Produkter blir ikke etisk bare fordi det siste leddet er det, påpeker Klepp.

Det viktigste rådet hennes for å være en mer bevisst forbruker er soleklart:

– Kjøp færre klær. Det overgår absolutt alle andre muligheter å være etisk på. Det hjelper ikke å kjøpe fire etiske T-skjorter og så stappe de inn i det allerede overfylte skapet ditt.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

Nyeste fra Dagsavisen.no: