Nyheter

Elektrisk glede

Innen 2025 er byrådets mål at alle nye biler skal være nullutslipp-biler. Da trengs det mange ladestasjoner. I dag åpnet Norges største ladestasjon.

Parkeringshuset på Vulkan, rett ved Mathallen, inneholder 102 ladepunkter. To av dem er hurtigladere.

Les også: Opptatt, opptatt, opptatt!

Brukerorientert

Ladestedet reduserer presset på gateparkering i nærområdet, samt legger til rette for miljøvennlig biltrafikk.

– Jeg er stolt over å åpne en brukerorientert og framtidsrettet mobilitetsløsning på Vulkan. Her kombinerer vi unike lademuligheter for beboere og næring, hvor digitale løsninger og funksjonalitet står sentralt, med gratis beboerparkering, og en egen bildelingspool for elbiler. Det er ikke ofte jeg er vitne til like helhetlige og robuste løsninger, sier Lan Marie Nguyen Berg (MDG), byråd for miljø og samferdsel.

– Dere har høye ambisjoner. Hvor mange ladestasjoner trenger Oslo i framtida?

– Teknologien går lynraskt, og allerede nå ser vi billige biler med stor rekkevidde. Dermed trenger man ikke lade så ofte. Eller at alle trenger å ha lademuligheter hjemme. Vi ser for oss at el-bileiere fyller strøm, slik de fyller bensin i dag, sier Lan Marie Nguyen Berg til Dagsavisen.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

Gratis

– Vi vil bygge ut 200 nye kommunale ladestasjoner i år. I tillegg kommer de som private aktører står bak. Vi bygger ladestasjoner på gatenivå, og i parkeringshus.

– Hvordan rimer dette med at alle gateparkering innenfor Ring 1 skal bort 1. juni?

– Vi har blant annet en stor el-bil-parkering ved Festningen. Her skal vi se på videre bruk. Kanskje det fortsatt vil bli brukt til private, som det var tenkt, for drosjer eller til varebiler, sier Lan Marie Nguyen Berg.

Fortum Charge & Drive står for ladetilbudet i parkeringshuset på Vulkan. Tilgang får du gjennom ladebrikke, SMS eller app som kan lastes ned til smarttelefon. Foreløpig er lading gratis, med unntak av hurtiglader hvor det er betaling.

– Ladestedet på Vulkan bidrar til å redusere presset på gateparkering i Oslo sentrum, samt legger til rette for miljøvennlig biltrafikk. Ladestedet er et eksempel på en løsning på mangelen på parkeringsplasser med lademuligheter i Oslo sentrum, sier Isak Oksvold, direktør for miljø og samfunnsansvar i Aspelin Ramm, selskapet som har utviklet Vulkan.

Les også: Tar ladegrep

Oppgradere

– I mange tilfeller vil det være rimeligere å oppgradere moderne parkeringshus med ladestasjoner for el-biler, framfor å bygge ladestasjoner i gatene. Dessuten bidrar innendørs parkering til å frigjøre gateareal slik at gatene kan benyttes til andre formål, som gangfelt, sykkelveier og uteliv, sier Isak Oksvold.

Les også: Lader landet

Mer fra Dagsavisen