Joda, det blir stadig flere elbil-ladere i Oslos gater. Bymiljøetaten har et mål om å bygge 200 i året. Bare nå før nyttår håper etaten å åpne et splitter nytt elbil-parkeringshus under Akershus festning med 100 nye plasser. Og omtrent like mange dukker snart opp på Vulkan.
Problemet er bare at elbil-salget vokser mye raskere. Fra 2011 har antallet elbiler i Oslo økt med over 100 prosent hvert eneste år. Nye, nokså billige elbiler er på full fart inn i markedet med stor batterikapasitet og rekkevidde.
Ingenting tyder på at veksten skal bremse.
Beregninger fra Bymiljøetaten sier at det vil være 100.000 elbiler i Osloområdet i 2020.
Les også: Ap vil kappe Tesla-støtte
64 prosent lader hjemme
Men hvor mange ladestasjoner får vi? Vel, i dag er det cirka 1.000 kommunale ladepunkter. I tillegg kommer omtrent like mange private, men offentlig tilgjengelige. Mange av dem er tilknyttet kjøpesentre, parkeringshus og lignende. De private er også nyttige for elbilister, men i liten grad et alternativ for den vanlige, daglige ladingen.
Så vil altså Bymiljøetaten prøve å bygge 200 nye i året. Det burde bety at vi ender et sted mellom 1500 og 2000 kommunale ladeplasser i det magiske året 2020.
– Oslo har en spesiell struktur, for alle har ikke garasje, forteller Sture Portvik. Han er Oslos elbil-sjef, eller elbilansvarlig i Bymiljøetaten, som det også heter.
Portvik forteller at bare 64 prosent av elbil-eierne i Oslo i hovedsak lader hjemme. I 2020 kan det dermed bli 36.000 elbiler som alle er avhengig av de under 2000 kommunale ladeplassene. Det kan bli trangt. Mildt sagt.
– Utfordringen vår er følgende: Elbil-politikken i Norge har vært en stor suksess. Det har ført til eksponentiell vekst av elbiler etter 2011. Så å bygge ladekapasitet føles noen ganger som å løpe etter et tog når du står på perrongen.
– Men så mange biler, og så få ladere, det må da bli katastrofe?
– Jo, og det er den vi bygger oss opp mot nå.
Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!
Overkill?
Portvik forteller at det finnes et EU-direktiv som krever at det skal være ett tilgjengelig ladepunkt for hver tiende elbil.
– Direkte oversatt til norsk betyr det 10.000 ladeplasser i 2020. Der vil vi argumentere for at det antakelig vil være overkill. Vi mener det er mulig å gjøre dette mer strømlinjeformet, og det er vår strategi nå.
– Hvordan er ladersituasjonen i dag?
– Tidligere var det veldig fint og lett å finne en elbil-parkeringsplass. Slik er det ikke lenger. Det må vi løse. Men akkurat hvor mye de ulike punktene brukes, det varierer veldig.
I dag brukes en gjennomsnittlig ladeplass i Oslo minst én gang om dagen.
– Er det plass til flere? Er det lurt å kjøpe elbil i dag, hvis du ikke har lading hjemme?
– Jeg vil jo si at det er en stor fordel å ha tilgang på lader. Jeg ville nok gått runden via eget borettslag eller sameie og hørt om noe er mulig.
Trenger 20.000 plasser
Geir Rognlien Elgvin er styreleder i Oslo og Akershus elbilforening. Han mener mange i dag velger bort elbil, fordi de ikke føler seg trygge på at de kan lade den.
– Veldig mange flere ville kjøpt helelektrisk bil om det var flere ladepunkter, sier han.
Elgvin forteller at den største offentlige elbil-parkeringen i dag ligger på Filipstad. Der er det kø hele døgnet.
– Det er en kamp om å få plass, sier Elgvin.
Når tallet på Oslo-elbiler når 100.000 er han klar på at ladestasjonene må bli langt flere.
– Jeg mener Oslo trenger 20.000 ladepunkter tilgjengelig for alle, sier han.