Innenriks

Lader landet

Innen utgangen av neste år blir det mulig å kjøre Norge rundt med elbil, takket være mange nye hurtigladere.

Det var under den pågående Enova-konferansen i Trondheim, at planene for den videre utbyggingen av hurtigladere landet rundt ble lagt fram.

LES OGSÅ: Leger rekkeviddeangst

– Trenger ikke fossilbil

– Å elektrifisere transportsektoren er et viktig grep på veiene mot lavutslippssamfunnet. Før jul støttet vi 77 nye hurtigladere i Sør-Norge, men det var bare starten. Ambisjonen er å få på plass et sammenhengende ladetilbud langs alle de viktigste hovedfartsårene i Norge innen utgangen av 2017. Når elbilen kan brukes også på langturer, trenger du ikke lenger fossilbilen, sier Nils Kristian Nakstad, administrerende direktør i Enova.

Da Enova søkte etter ladeoperatører som kunne bygge ladestasjoner før jul, gjaldt det følgende strekninger:

• E18: Oslo-Grenland-Kristiansand.

• E39: Kristiansand-Stavanger.

• E16: Sandvika-Bergen.

• RV7: Hønefoss-Gol.

• RV52: Gol-Borlaug.

• E6: Oslo-Trondheim.

• RV3: Kolomoen-Ulsberg.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Nye utbygginger

Den andre utlysningen, som ble presentert i går, gjelder:

• E6/E8/RV80: Trondheim-Bodø-Tromsø.

• E39: Stavanger-Bergen-Ålesund-Trondheim.

• E14: Trondheim-riksgrensen mot Sverige.

En tredje utlysning av bygging av ladestasjoner skjer i mai og omfatter en rekke strekninger i Sør-Norge. Den fjerde og siste utlysningen skjer i september og omfatter strekninger i Nord-Norge, inkludert veier til både den finske og russiske riksgrensen.

LES OGSÅ: Nå kjøper vi elbil som aldri før

– Behov for mange flere

– Dette er bare en god start, sier like fullt Petter Haugneland, kommunikasjonsleder i Elbilforeningen.

– Elbileiere er veldig opptatt av at det skal bli like enkelt å fylle strøm som bensin. I EU skal det være en offentlig ladestasjon per ti elbiler. I Norge ligger vi omtrent der nå, men med fortsatt stort salg av elbiler må utbyggingshastigheten for ladestasjoner øke ganske kraftig for å forbli på dette nivået.

I fjor ble det solgt omtrent 25.000 elbiler i Norge, og det totale antallet elbiler passerte nettopp 75.000. Nær hver femte nye bil som selges nå, er en elbil. Fortsetter salget med samme tempo, vil det bety at Norge passerer 100.000 elbiler i løpet av 2016.

Det at Enova nå varsler storstilt utbygging av hurtigladere, kan bidra til at enda flere bestemmer seg for å kjøpe elbil, tror Haugneland.

– Nå blir elbiler aktuelle for mange i hele landet, påpeker han.

– Men det viktigste for det videre salget er likevel en forutsigbarhet når det gjelder avgiftsfordelene for elbil. Folk har gjerne et femårsperspektiv når de kjøper bil.

LES OGSÅ: Med lynets fart i batteriet

Mer fra Dagsavisen