Nyheter

Hans-Robert kjøpte dieselbil – måtte ta bussen

Da Hans-Robert Dalen (42) kjøpte sin første bil i 2006 lyttet han til Kristin Halvorsens anbefalinger om å kjøpe dieselbil. Tirsdag sto han og ventet på bussen.

Bilde 1 av 3

– Det er jo urettferdig.

Hans-Robert Dalen snakker om at dieselbileierne nå må ta hele byrden for at luftkvaliteten i Oslo er faretruende dårlig. Vanligvis bruker Hans-Robert 25 minutter fra han går ut døra på Torshov til han sitter på kontoret sitt på Ringnes på Gjelleråsen. Men tirsdag fulgte Hans-Robert lovlydig politikernes påbud om å la dieselbilen stå igjen på gata, mens han selv tok beina fatt og tuslet opp til Sinsenkrysset. Nå står han i morgensmogen og venter på bussen ved Oslos mest trafikkerte kryss. Bilene suser forbi.

– Der var det en dieselbil. Og der.

– Er det irriterende?

– Nei, det er nok mange bilister som er fly forbanna, og ikke alle har noen alternativer slik som meg.

Les også: Dieselforbudet i Oslo er opphevet

Ble anbefalt diesel

I 2006 kjøpte Hans-Robert Dalen sin aller første bil. En Volvo V70. Den gikk på diesel.

– Vi var en smule påvirket av at den sittende regjeringen den gang gikk ut og anbefalte dieselbil.

I 2007 ble nemlig nye dieselbiler mye billigere fordi de var miljøvennlige. Det var daværende finansminister Kristin Halvorsen som var ansvarlig for omleggingene av bilavgiftene i 2007, og det som ble oppfattet som en rødgrønn oppfordring til bilister om å velge diesel for miljøets skyld.

– Regjeringen fremmer miljøvennlig atferd gjennom skatte- og avgiftssystemet og legger blant annet om bilavgiftene for å oppmuntre til kjøp av biler med lave CO2-utslipp, uttalte Halvorsen til Dagbladet den gang.

Dagsavisen har forsøkt å få en kommentar fra Kristin Halvorsen, som i dag er direktør ved Cicero Senter for klimaforskning, uten å lykkes.

– Dere er ikke de første som har prøvd, men hun er neddynget i arbeid og møter hele uka, sier kommunikasjonsrådgiver i Cicero, Astrid Arnslett.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

Lite gjennomtenkt

I dag har man kommet dit hen at nye dieselbiler forurenser så mye at myndighetene har innført tid- og stedsvise dieselforbud. Det har ikke Hans-Robert mye til overs for.

– Jeg har en forståelse for forbudet, men at den lille mannen i gata må ta konsekvensene av den store forurensningen, som tungtransporten og ikke minst skipene nede i Oslo havn utgjør, det er urettferdig.

I Trondheimsveien ankommer endelig bussen som skal frakte Hans-Robert til jobben i dag.

– Det er kanskje færre privatbiler på veiene, men desto flere taxier og busser. Det hele virker som et dårlig gjennomtenkt populistisk forslag, sier Hans-Robert før han går ombord.

Klokka 09.12 piper det i telefonen: «Fremme nå». Systemspesialist Hans-Robert er ankommet kontoret og kan endelig starte arbeidsdagen. Så er det bussen hjem igjen.

Les også: Målestasjonene i Oslo viser «liten helsefare»

NB. Klokken 18.000 tirsdag ble dieselforbudet i Oslo opphevet.