Nyheter

Målestasjonene i Oslo viser «liten helsefare»

På dieselforbudets første dag i Oslo har Vegvesenet ikke skrevet ut noen bøter, men nøyd seg med å gi informasjon. Frp ber om at forbudet avblåses med det samme.

Bilde 1 av 2

Av Alexander Vestrum og Tom Vestreng

Fjellinjen har i forbindelse med forbudet mot dieselbiler på kommunale veier analysert passeringene gjort i bomstasjonene i Oslo og Bærum fra midnatt til klokka 10 tirsdag, sammenlignet med tilsvarende periode dagen før.

Tallet på dieselbiler er redusert med 31 prosent, fra 63.000 passeringer til 43.000. Passeringer av el-, bensin- og hybridbiler har en oppgang på 15 prosent. Totalt er har det vært 11.000 færre passeringer, noe som utgjør en nedgang på 10 prosent.

– Passeringstallene viser at det er vesentlig større endring i kjøremønsteret på kommunale veier kontra hovedfartsårene som i stor grad er unntatt forbudet, sier kommunikasjonssjef Hilde Foss Christensen i Fjellinjen.

Les også: Lan forbereder Oslo på dieselforbud

Moderat farenivå

Ifølge Luftkvalitet.info ble det ved 10.30-tiden målt moderat helserisiko ved stasjonene på Hjortnes og på Alnabru. Et par timer senere var disse tilbake igjen på lav helserisiko, i likhet med de ti andre stasjonene.

Det er 1.500 kroner i gebyr for å bryte dieselforbudet, og blant annet ved Frognerparken var det kontroll.

– Vi kommer til å vise skjønn, og det kommer til å bli gitt informasjon ved kontrollene i dag. Man vil ha mulighet til å gi gebyr, men det vil også være fokus på å gi informasjon. Det er jo den første kontrollen vi har på første dagen av det helt nye forbudet, sier Monika T. Olsen, presseansvarlig i by- og miljøetaten, til NTB.

Tidlig tirsdag ettermiddag var ingen ilagt gebyrer for bruk av dieselbil, men flere har fått dette for ikke å bruke bilbelte eller manglende piggdekkoblat, ifølge Aftenposten.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

Frp: – Avblås forbudet

Frps samferdselspolitiske talsmann Tommy Skjervold mener det er på tide å avblåse dieselforbudet.

–  Vi ønsker ikke dieselforbud. Vi i ønsker mer langsiktige virkemidler. Vi kommer til å be byrådet om å få resultatene av forbudet,ogkrever en evaluering, sier Tommy Skjervold til Dagsavisen.

– Byrådet beskrev muligheten for dieselforbud som et akuttiltak. Når det i dag viser seg at problemet ikke er akutt, må et tiltak som rammer så mange så hardt, avblåses, sier Tommy Skjervold, som også er bystyremedlem for Frp i Oslo.

Skjervold er kritisk til at det ikke ble satt inn ekstra tiltak tirsdag.

– Oslo Frp er tydelige på at god luftkvalitet er viktig å prioritere, men partiet er mot et ensidig restriktivt tiltak slik som dieselforbudet. På toppen av de negative sidene ved tiltaket som skaper mye støy og uro, er utgangspunktet svært vanskelig å beregne, det viser dagens situasjon tydelig, fortsetter han.

–  Vi vil ha miljøtiltak som kan virke langsiktig, og ikke ramme de som lyttet til regjeringen da de anbefalte dieselbiler, sier han videre.

Les også: Nå er det dieselforbud på Oslo-veiene

Ventet rødt på ettermiddagen

Norsk institutt for luftforskning (NILU) følger situasjonen.

– Vi fikk en pause i inversjonen, altså værfenomenet som gjør at temperaturen stiger når man kommer høyere opp i atmosfæren. Det legger seg som et lokk, og den kalde lufta låses fast ved bakken. Men inversjonen skal være på vei inn igjen, sier kommunikasjonssjef Christine F. Solbakken ved NILU til NTB.

– Den neste perioden som er varslet rødt, er i rushtiden i 16-tiden, opplyser hun.

Unntak

Forbudet mot dieselkjøretøy trådte i kraft tirsdag morgen og gjelder det kommunale veinettet. Det blir likevel en del dieselkjøring i hovedstaden. Tross forbud for kjøretøy som går på diesel, er unntakene mange, og forbudet omfatter ikke de statlige veiene.

Siden forbudet ble kjent søndag, har forskere, bilbransjen og politikere stilt spørsmål ved den reelle effekten, og dette skal overvåkes nøye de neste dagene.

– Uten dokumentert effekt ender dieselforbud som et MDG-stunt, skriver Romerikes Blad i sin lederartikkel tirsdag. (NTB)

Les også: Aina Stenersen (Frp) tar sterk avstand fra partifellens «trønderske banneord»

Mer fra Dagsavisen