Nyheter

Søppelberg i Oslo

Tusenvis har klaget på manglende tømming på restavfall og papir. Nå beklager Renovasjonsetaten, og lover å ta grep.

«Lille Napoli»: Slik har det sett ut flere steder i Oslo de siste dagene.

Av Tom Vestreng og David Stenerud

For snart to uker siden ble avfallshåndteringen i Oslo tatt over av Veireno, og siden da har klagene haglet.

Over 4.000 klager har Renovasjonsetaten fått fra kunder over hele Oslo siden 3. oktober.

– Avfallsinnsamling er en kompleks logistikk, og det tar tid før alle elementer fungerer optimalt. Det er 340.000 husstander og ca. 130.000 tømminger per uke, sier kommunikasjonsdirektør i Renovasjonsetaten, Tone Dalen til Dagsavisen.

Men for de som opplever at avfallskassene flyter over, er ikke det bra nok.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

17 dager

Flere av dem har tatt kontakt med Dagsavisen, sist en dame som per i går ikke hadde fått hentet søpla på 17 dager, og som har både ringt, mailet og sms-et byrådet. Styreleder i sameiet Observatoriegaten 7, Jan Erik Nordberg, sier han aldri har opplevd maken.

– Jeg har bodd i dette sameiet i over 50 år. Vi har hatt henting tre ganger i uken fram til nå, og de skulle tømt allerede samme mandag. Men første tømming etter 3. oktober var sist lørdag. Da var det en av de «gamle» bilene som hentet avfallet. Da var det rimelig fullt her, sier Nordberg til Dagsavisen.

Papiravfallet har ennå ikke blitt hentet.

– Det begynner å bli veldig fullt her, sier Nordberg.

Renovasjonsetaten har sagt at Oslos befolkning må regne med en viss innkjøringstid, før alt er på stell igjen.

– Jeg blir sur når jeg hører slikt. Når kommunen inngår en avtale, som koster millioner av kroner, bør man være sikre på at det fungerer fra dag én, sier Nordberg.

Les også: Fagforbundet skeptisk til nytt søppelselskap

Strakstiltak

Fredag ettermiddag varslert renovasjonsetaten at de vil sette inn strakstiltak for å bedre sitiasjonen i hovedstaden.

– Renovasjonsetaten beklager sterkt til de av våre abonnenter som nå er berørte av innkjøringsproblemer og opplever manglende tømming og sterk frustrasjon. Vi skal gjøre alt vi kan for å løse problemene på kortest mulig tid, redegjør etatsdirektør Pål A. Sommernes.