Nyheter

Klager på sykkelvei på Bygdøy

Beboerne på Bygdøy føler seg overkjørt av kommunen og Sykkelprosjektet i vedtaket om å utbedre ny sykkelvei med fortau langs Dronning Blancas vei, Bygdøyveien og Museumsveien.

Bilde 1 av 2

Av Marthe Hårstad

Representanter fra ”Aksjonsgruppen mot asfaltering av Kongsgårdsjordene Bygdøy” føler seg overkjørt av kommunen og Sykkelprosjektet i vedtaket om å utbedre ny sykkelvei med fortau langs Dronning Blancas vei, Bygdøyveien og Museumsveien. Henninge Torp, Anette C. Badendyck og Anette E. Bull er tre av aksjonistene som kritiserer kommunens beslutning om å ikke inkludere publikum eller fagfolk med den nødvendige kulturfaglige kompetanse i prosessen.

Alternativ trasé

I samarbeid med Simen Gylseth fra landskapsarkitektkontoret Bjørbekk & Lindheim har de nå fått utarbeidet en alternativ løsning, som i følge beskrivelsen ”forholder seg til den gjeldende reguleringsplanen, kombinerer trygghet for myke trafikanter med vern av det fredete historiske kulturlandskapet.”

Oslo kommune hadde opprinnelig presentert et annet forslag enn det som foreligger i dag, hvor sykkelstien går ved siden av Kongsgårdaléen. Bull påpeker at det er store forskjeller mellom de ulike planene.

Det opprinnelige forslaget fra Oslo kommune likner egentlig mer på det alternativet vi ønsker. Og ingen ville jo sagt nei til det forslaget. Visuelt så virker det ikke så dramatisk, og det er heller ikke snakk om å hugge ned like mange trær.

Klager fra ulike instanser

Representanter fra ”Nasjonal Aksjon for Sykkeltrafikk på Bygdøy”, Fortidminneforeningen og naboer representert av advokat Anders Evjenth har klaget inn riksantikvarens dispensasjon fra kulturmiljøfredningen til klima og miljøverndepartementet, og viser i sin klage til innholdet i Kulturminnelovens § 6  "Ingen må iverksette tiltak innenfor det fredete området som vil utgjøre vesentlige inngrep i, skade eller skjemme kulturmiljøet, eller på annen måte motvirke formålet med fredningen."

Taust fra politikere

Torp forklarer at de gjentatte ganger har forsøkt å få istand et møte med byrådsrepresentant Lan Marie Berg, uten hell.

 Det virker ikke som om hun har lyst til å møte oss.

Massiv utbygging

 Vi løser ingen problemer ved å asfaltere en veistump når man ikke er blitt tatt hensyn til den kjempeutbyggingen som skal skje på Skøyen, med 6000 nye boliger, hele Maritim, ny ungdomsskole og nytt Vikingmuseum.

De vil sluse en hel haug med folk som ikke skal til Folkemuséet til Folkemuséet. Man må se mer helhetlig på trafikksituasjonen, fjern gjerne parkeringsplasser, la det koste mer å parkere på Huk eller sett ned fartsgrensen til 30 og tenk helt nytt, påpeker Bull.

Fredet område

Den historiske landskapsparken på Bygdøy ble et fredet nasjonalt kulturminne i 2012.

Det at denne sykkelveien lå inne før fredningen skjedde,  er jo der hele problemet ligger. Riksantikvaren måtte gå med på at dette allerede lå i planen før fredningen ble gjort. Hadde fredningen blitt gjort før hadde aldri dette skjedd. Ting har skjedd i gal rekkefølge rett og slett, mener Bull.

Se til Europa

 Forslaget er veldig umoderne syns jeg, det er bare å se rundt om i Europa hvordan de behandler sånne bynære parker, så er dette langt fra hvordan det gjøres. De ville ikke gjort dette. Se på hvordan Tyskerne har gjort det med Potsdam utenfor Berlin, Hyde park eller Luxemburg park i Paris, forteller Henninge Torp.

 Her hadde faktisk Oslo kommune hatt en mulighet til å vise at det her er så bra vi kan gjøre det. Hvis du ser på disse turistveiene som vekker oppmerksomhet i hele verden, vi får det jo til. Vi kan lage vakre veier vi kan bevare kulturminner og samtidig få folk fra a til b.

En folkepark

Aksjonsgruppa ønsker å understreke viktigheten av å behandle området annerledes enn andre strekninger hvor det planlegges sykkelveier.

 Vi må behandle dette som en park og ikke som en trafikkmaskin. Det er en folkepark og det er det vi ønsker å signalisere. Vi trenger jo trygge veier, og det er vi enige i, vi sykler jo her selv. Vi mener jo at dette er byutvikling også, ikke bare samferdsel. Det er befolkningens eiendom, hele Norges eiendom. Det er en rasering av arvesølvet vårt, sier Badendyck.

Trafikkfarlig

Bull mener den planlagte sykkelveien kan skape farlige situasjoner.

 Hvis man ser hvordan de har planlagt det, er det meningen at man skal sykle eller gå opp denne bratte strekningen. Det går ikke fort oppover, men nedover vil det gå veldig fort.

Syklister krasjer faktisk mer med hverandre enn med biler. Jeg ville ikke sluppet barn ut for å sykle  i denne bakken. Det er forskjell på syklister også. Alle vi sykler jo også frem til jobb.

Torp mener inngrepet er unødvendig stort i forhold til å bruke eksisterende veinett.

Det er ikke snakk om en lang strekning. Det er snakk om en strekning som ødelegger veldig mye men den er kort. Det tar 4 min å sykle fra fra folkemuseet til Frognerkilen, så det er ikke mange minuttene å tjene. I en by med en økende befolkning er det stadig viktigere med grønne lunger. Dette er et unikt sted i verdenssammenheng.

Utsatt byggestart

Planlagt byggestart av  sykkeltraseen langs Dronning Blancas vei, Bygdøyveien og Museumsveien er forventet i løpet av september/oktober 2016, men har nå blitt utsatt frem til klagene er behandlet.

Beboerne mener planen fra Hjellnes Consult vil være et brutalt inngrep i et sårbart og fredet område og kjemper i alle instanser for å hindre utbyggingen.

Facebookgruppa ”Aksjonsgruppen mot asfaltering av Kongsgårdsjordene” teller 1500 medlemmer og underskriftskampanjen har hittil blitt signert av 1600 personer.

12. oktober skal det være et møte hvor samferdselskomiteen skal bestemme seg for den innstillingen de skal sende videre til byrådet.

Bønn til politikerne

Aksjonistene håper de blir hørt før det er for sent.

  Kjære politikere, gravemaskinene har ikke begynt å grave, det er ikke for sent å snu. Ikke ta kortsiktige hensyn både med tanke på kulturminnene og den totale trafikale situasjonen på Bygdøy, avslutter Anette C. Badendyck.

Mer fra Dagsavisen