Nyheter

Arge reisende

Vi klumper oss sammen i midten av bussen og slipper ikke andre av. Det er konklusjonen etter Ruters upopulære eksperiment på 74-bussen.

Ruter har siden oktober testet ut nytt påstigningsmønster på 74-bussen; påstigning foran, avstigning bak. Vi som reiser er nemlig irriterte på folk som ikke slipper de som er på bussen av, før de selv går på.

Ruters tester viser at vi gjerne går på foran, men klumper oss sammen midt i bussen ved dør nummer to og beveger oss ikke bakover i vogna. Det gjør at det er ledige seter bak i bussen og stappfull foran. Dermed går vinninga litt opp i spinninga. Samtidig er den totale reisetiden økt med 13 prosent fordi bussen bruker lengre tid på holdeplassen ved påstigning foran enn bak.

LES OGSÅ: Ruter er lei køkaos

Test

– Vi har testet reisetid, punktlighet, passasjerflyt, kundetilfredshet og antall betalende passasjerer. Vi avsluttet testen helgen 19.–20. desember. Testen hadde da pågått i cirka åtte uker og har gitt oss mye nyttig kunnskap og innsikt om kundene våre, sier kommunikasjonssjef Gry Isberg i Ruter.

Praksisen med å gå på foran og av bak, er vanlig i andre land – og i Akershus. Andelen betalende er, ifølge Ruters test, høyere ved ombordstigning foran.

– Underveis har vi fulgt tett med på bussens reisetid, kundetilfredshet, punktlighet, antall betalende kunder og passasjerflyten ved på- og avstigning, opplyser Isberg.

Misfornøyde

Ruters spørreundersøkelse viser at folk er delt i sitt syn. 38 prosent av kundene svarer at de er svært misfornøyd med å gå på foran og vise billett, mens 28 prosent sier at de er svært fornøyd. Kundetilfredsheten falt samtidig fra 93 prosent til 86 prosent.

– Avslutning av testen innebærer at vi ikke vil ha like stram oppfølging av at påstigning skjer foran på linje 74. Vi vil likevel fortsatt oppfordre våre kunder til å gå på foran og vise billett til fører, heter det fra Ruter.

LES OGSÅ: Ruter fortsetter kampen for at vi skal lære bedre køkultur

Flere betalte

Passasjerer som gikk på foran økte fra 40 til 90 prosent under testperioden, mens antall betalende økte fra 93 til 96 prosent.

Ruter har også testet ut egen på- og avstigningsmerking på plattformen på T-banens stasjoner på Jernbanetorget og Stortinget for å få en mer effektiv av- og påstigning. Målet er å øke antall avganger gjennom byen. Resultatene av dette skal evalueres om to uker.

LES OGSÅ: Østensjøbanen på skinner igjen

Mer fra Dagsavisen