En mer kreativ løsning har Ruter valgt å teste ut på Stortinget. FOTO: WENCHE PEDERSEN/RUTER

Ruter fortsetter kampen for at vi skal lære bedre køkultur

Veldig mange irriterer seg over dem som ikke slipper av folk før de går på. Nå setter Ruter i gang med en ny test for å få oss til å forstå hvordan vi skal oppføre oss på T-banen.

Til mandag ønsker kollektivgiganten i Oslo og teste en helt ny plattform-merking på de to T-banestasjonene i sentrum, Jernbanetorget og Stortinget.

Den ene merkingen er enkel og klar med teksten «først av – så på». Denne skal testes på Jernbanetorget i neste uke. Den andre, som ifølge Ruter har litt mer glimt i øyet, testes ut på plattformene på Stortinget uka etter – altså fra mandag 30. november.

Synes dere i Ruter vi er for dårlige til å utvise køkultur i dag?

– Det vi vet, med bakgrunn i kundeundersøkelser, er at mange kunder mener det bør vises mer hensyn blant medpassasjerer. Spesielt opplever mange kunder at det ikke gis nok plass til andre ved av/påstigning. Dette er faktisk noe av det som irriterer kollektivreisende mest. Dette er neppe unikt i Oslo da liknende holdningskampanjer kjøres i for eksempel London, København, Singapore hvor de informerer kundene om å vise mer hensyn til sine medpassasjerer, sier fagsjef Wenche Pedersen i Ruter til Dagsavisen.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

Flere avganger hvis folk slipper av først

I dag går det sju vognsett i kvarteret gjennom T-banenettet i Oslo sentrum. Det mangler 18 sekunder på å øke kapasiteten med enda et vognsett på strekningen Tøyen–Majorstua, viser tester utført av Ruter og Sporveien og som Dagsavisen har skrevet om tidligere i år. Disse sekundene er det mulig å hente ved relativt enkle grep, ifølge Cato Asperud, kommunikasjonssjef i Sporveien.

– Det vil hjelpe veldig om folk slipper reisende av vogna før de selv går på, uttalte Cato Asperud til Dagsavisen i januar.

Alt som skal til er at man ikke trenger seg på, men slipper andre av først – og vips så får vi flere avganger. Med fire avganger til hver time vil det øke kapasiteten betraktelig – med flere hundre reisende i kvarteret, og det vil lette reisen for oss alle.

LES OGSÅ: Setter inn ekstra innsats for å ta snikerne

Håper på en hyggeligere reise

Derfor jobber Ruter nå med å skape bedre merking av plattformene. Ifølge kollektivselskapet er det så mange som 95 prosent av reisende på T-banen som irriterer seg over medpassasjerer som ikke slipper folk av før de selv går på.

– Vi er på utforskerstadiet og skal se på hvordan kundene reagerer på de to ulike merkingene. Målet er å skape bedre av- og påstigningsflyt og gi alle som reiser en enda hyggeligere opplevelse, sier Wenche Pedersen.

Også busspassasjerer irriterer seg over manglende køkultur. Ruter er også i ferd med å teste et nytt påstigningssystem på 74-bussen. Skal du ta bussen til Vika eller Mortensrud må du nå stige på foran og gå av bak. Passasjerene må nå også vise billett til sjåføren før de får lov til å ta bussen. Men så langt har ikke dette prøveprosjektet gått knirkefritt på 74-bussen, ifølge nettstedet Osloby. Både passasjerer og sjåfører har blant annet klaget på kø, forsinkelser og at sjåførene ikke lenger rekker å ta pause.

Nå som dere har forsøksprosjekt på buss og bane samtidig. Er god køkultur noe dere vil jobbe enda mer med i framtida?

– Vi tester ulike konsepter på buss og T-bane og jobber kontinuerlig for å forbedre kollektivtrafikken slik at flere velger å sette bilen hjemme og heller reise kollektivt, sier Pedersen i Ruter.

Testen på T-banen avsluttes 6. desember. Selve merkingen på begge plattformene på stasjonene rulles ut natt til mandag i de to testukene, skriver Ruter i pressemeldingen. Resultaten av denne testen vil danne grunnlag for veien videre, opplyser Ruter til Dagsavisen.

 

For deg med ♥ for Oslo: Sjekk våre nye Oslo-sider her!