Nyheter

Kvinne falt foran trikken

En kvinnelig fotgjenger er fraktet til sykehus med lettere skader etter at hun falt foran en trikk i Oslo og ble skjøvet flere meter før trikken greide å stanse.

Daglig opplever trikkeførere nestenulykker, på grunn av fotgjengere og syklister som ikke følger med. Torsdag smalt det.

En kvinnelig fotgjenger ble fraktet til sykehus med lettere skader etter at hun ble truffet av en trikk i går formiddag.
– Denne trikken har et redningsskjerm, som faller ned om noen kommer foran trikken i en viss høyde. Dette gjorde at kvinnen ble skjøvet til siden, og ikke havnet under hjulene på trikken, sier Cato Asperud, kommunikasjonsdirektør i Sporveien til Dagsavisen.

Lettere skader

– Kvinnen fikk stabiliserende behandling i ambulansen før hun ble fraktet til Ullevål sykehus. sier operasjonsleder Christian Krohn Engeseth i Oslo politidistrikt til NTB.
I fjor høst ble en fotgjenger påkjørt og drept, da hun ble påkjørt av trikken i Storgata i Oslo.
Trafikkbildet i Oslo er tett, både av større og mindre kjøretøy, og ikke minst trikker.
– Daglig kommer trikkeførerne opp i situasjoner som kunne fått et alvorlig utfall, om det ikke hadde vært for trikkeførerens årvåkenhet. De er dyktige til å lese trafikkbildet og greier å se situasjonen før de kommer opp i den, sier Cato Asperud.
– Et økende problem er folk som hører på musikk mens de går. Folk vimser ofte rundt. Vi har et klart fokus på denne gruppen. Og vi vet at de som går med hodetelefoner er mer uoppmerksomme, sier Asperud.
Trikken har flere bremsesystemer, som trikkeføreren kan bruke, avhengig av situasjonen.

Motorbrems

– Gjennomsnittshastigheten, der hvor trikken deler veien med andre, er åtte-ti kilometer i timen. Det vanlige er å bruke motorbrems. Men i ekstreme situasjoner kan skinnebrems brukes. Da stopper trikken ganske momentant. I en bil, sitter folk fastspent. Det gjør de ikke i trikken, og mange står. Derfor kan det medføre fallskader om trikken må bremse på den måten, sier Asperud.

Mer fra Dagsavisen