Nyheter

Fram med trikken, bort med trafikken

Lederen av Grünerløkkas bydelsutvalg etterlyser færre biler på Løkka. Byrådet somler med å få bort P-plassene fra Thorvald Meyers gate og gjøre Markveien til gågate, mener han.

 

Leder av Grünerløkkas bydelsutvalg Per Østvold (SV) mener det er på høy tid at Grünerløkka blir mer tilgjengelig for gående, syklende og kollektivreisende. Da må mange av bilene bort.

- Parkeringsplasser må bort fra Thorvald Meyers gate og det er på høy tid at Markveien blir gågate, sier Østvold.

 

Parkeringsbråk

For et år siden ble parkeringsplasser fjernet fra Thereses gate på Bislett for at trikken lettere skulle komme fram. Etter protester fra beboere og næringsliv vurderes det nå å oppheve parkeringsforbudet, på tross av at trikkens framkommelighet er blitt bedre.

Fjerning av parkeringsplasser skulle innføres i Thorvald Meyers gate på Grünerløkka våren 2015, men er blitt utsatt på grunn av rabalderet i Thereses gate.

Østvold synes det er beklagelig at parkeringsforbudet i Thorvald Meyers gate er utsatt.

- Bedre forhold for gående, syklister og kollektivreisende bør være overordnet for byrådet, men det har det ikke vært. I stedet lar de næringsinteresser torpedere og forsinke gode forslag. Det er utrolig irriterende for alle som er opptatt av miljøsaker, sier han.

Lederen av bydelsutvalget mener at næringsinteressene heller bør ønske parkeringsforbud velkommen.

- Det er en myte at ingen handler hvis man ikke kan parkere. Der det er enkelt å reise kollektivt, gå eller sykle, der trives folk. Dit kommer de også for å handle, sier Østvold.

 

Gågate i Markveien

Omgjøring av Markveien, som går parallelt med Thorvald Meyers gate, til gå- og sykkelgate ble vedtatt av bystyret i 2010, etter initiativ fra SV. Men bilene er fortsatt ikke forvist fra Markveien.

- Slik det er nå må allerede smale fortau deles av fotgjengere, syklister og barnevogner. Det er ingen god situasjon. Bilistene må vike for at det skal bli triveligere for alle, mener Østvold, som er lei av å vente:

- Nå forventer vi at det skjer noe snart.

 

Støttes av byråden

Byråd for miljø og samferdsel, Guri Melby (V), forstår at beboerne på Grünerløkka er lei av å vente på gågata i Markveien.

- Jeg er helt enig i at Markeveien ikke fungerer optimalt i dag. Men planen som var lagt for veien var dårlig tilpasset syklister. Derfor har vi satt i gang en ny prosess. I mellomtida har jeg bedt Bymiljøetaten og Sykkelprosjektet se på midlertidige tiltak, som oppmerking og reasfaltering, sier Melby.

Hun sier trafikkprosjekter på Grünerløkka tar tid fordi hele området må sees under ett.

- Jeg skal gjøre mitt beste for at det ikke tar for lang tid, for Østvold og jeg ønsker det samme, sier Melby.

 

Mer handel

Melby er ikke med på at byrådet lar seg diktere av næringsinteresser.

- Jeg mener Thereses gate viser at vi slett ikke lar oss diktere. Samtidig har det lært oss at det er lurt skape dialog og bruke litt ekstra tid på å finne gode løsninger. Men mener også at mindre biltrafikk på sikt gir mer liv og handel, sier Melby.

- Når byråden selv sier at økt kollektivtrafikk gir mer handel, må hun ikke gi etter for konservative krefter som tror at alt må være som før, sier Østvold.

Mer fra Dagsavisen